ویدئو پروژکتور چیست ؟

ویدئو پروژکتور چیست

ویدئو پروژکتور  دستگاهی است که برای نمایش تصاویر دیجیتالی ارسالی از کامپیوتر ها و لپ تاپ ها در ابعاد بسیار بزرگ و با کیفیت بسیار بالا  روی یک پرده یا دیوار سفید استفاده می‌شود. با رشد سریع تکنولوژی در انتشار اطلاعات و ارتباطات در  ۱۰سال اخیر شرکتها، سازمان ها و مراکز آموزشی برای سادگی در آموزش و برگزاری بهتر جلسات  از این دستگاه ها  استفاده می‌کنند.

پروژکتور زمانی که اختراع شد  مجموعه ای ازعکس های به هم چسبیده را با سرعت یک بیست و چهارم ثانیه در غالب یک نوار پیوسته  نشان می داد. این دستگاه ابتدا با نام ادیسون ویتاسکوپ نامیده شد آن هم به علت مشهور بودن ادیسون در اون زمان که می توانست به موفقیت فروش این دستگاه کمک کند. امروزه شرکت ها ویدئو پروژکتورها را معمولا همراه با یک برد هوشمند استفاده می کنند و البته ویدئو پروژکتور ها بخش جدا نشدنی از هوشمند سازی مدارس هستند.

حال که متوجه شدیم ویدئو پروژکتور چیست در بخش بعدی این مقاله به معرفی قالبلیت های پروژکتور ها می پردازیم.
برق ورودی این دستگاه ۲۲۰ ولت و مصرف لامپ و مدار الکترونیکی آن در حدود ۳۰۰ وات است . ورودی تصویر آن در مدل های ساده با کابل VGA و  AV هم امکان پذیر است و در مدل های جدید تر که از تکنولوژی روز بهره برده اند از پورت HDMI و یو اس بی هم  پشتیبانی می کنند.

شدت روشنایی

شدت روشنایی لامپ ویدئو پروژکتور در واحد Ansi lumens (انسی لومنس ) اندازه گیری می شود.  مقدار انسی لومن ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار متفاوت می باشند. شدت نور و روشنایی برای دیدن تصویر با نورمحیط رابطه معکوس دارد. یعنی هرچه شدت نور بیش تر باشد جهت بهتردیده شدن تصاویر محیط نیاز به تاریکی کمتری دارد. مثلا ویدئو پروژکتور ی با شدت نور کم تر از ۳۰۰۰ لومن به فضای نسبتا تاریک و دستگاه با شدت نور ۶۵۰۰ لومن به بالا قابلیت پخش تصویر در محیط نسبتا روشن را دارا ست.

ویدئو پروژکتور چیست

رزولوشن (تفکیک تصاویر)

رزولوشن یا تفکیک تصاویر  به صورت XGA،HD یا WX و FULL HD نمایش داده می شود، هر چه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر بزرگتر و با کیفیت تر می شود.

کنتراست یا شفافیت تصویر

کنتراست یا شفافیت  تصویر، از مقادیر ۲۰۰:۱،تا ۳۵۰۰:۱ نمایش داده می شوند. همان طور که مشخص می باشد هر چه این عدد بزرگتر باشد شفافیت و کیفیت تفکیک رنگ ها  تصویر بیشتر می شود.

نسبت طول و تصویر

نسبت طول و تصویر که  شامل دو مقدار ۴:۳ و ۱۶:۹ ضریب مقیاس نامیده می شود که ۴:۳ سایز تصویر تلویزیون های قدیمی بوده و نزدیک  به مربع  می باشد و ۱۶:۹ حالت Wide یا کشیده  بوده که اکثر تلویزیون و مانیتورهای جدید به این شکل هستند.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق