با ویدئو پروژکتور و انواع آن آشنا شوید

ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور یک ابزار الکترونیکی است که سیگنال های صوتی و تصویری ورودی را می گیرد و ویدئوها را به عنوان خروجی روی صفحه نمایش مسطح پخش می کند، صفحات نمایش مورد استفاده برای پخش تصاویر ویدئو پروژکتور ها، معمولاً سفید یا نقره ای است. ویدیو پروژکتور ها برای ایجاد تصاویر بدون نیاز به نمایش الکترونیکی در مقیاس مشابه به کار می روند. این تجهیزات معمولاٌ در فضاهای نمایش بسیار بزرگ مثل تئاترها، سالن های کنفرانس و همایش مورد استفاده قرار می گیرند.

تکنولوژهای دیتا پروژکتور

دیتا پروژکتور از یک منبع ویدئویی ورودی که روی یک نمایشگر کوچک داخلی دریافت می شود، استفاده می کند. نور ازطریق اسکرین تابیده شده سپس توسط یک یا چند لنز گرفته شده و متمرکز می شود تا روی سطحی در فاصله مشخص نمایش داده می شود. بیشتر پروژکتورهای امروزی، پروژکتورهای دیجیتالی هستند. تکنولوژیهایی که معمولا در پروژکتورهای ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرند شامل پروژکشن نور دیجیتال (DLP)، نمایش اسکرین مایع (LCD)، و کریستال مایع روی سیلیکون (LCOS) می شود. پروژکتورهای ویدئویی با منابع نوری مختلف مثل سیستم های لامپ های جیوه ای فشار بالا، دیود انتشار نور (LED)، دیود لیزر و دیود لیزر/LED هیبرید به کار می رود.
مصرف کنندگان معمولا بسته به اینکه چطور از ویدئو پروژکتور استفاده می کنند به دنبال مشخصات مختلفی هستند. این موارد شامل شفافیت و کنتراست، رزولوشن، کیفیت رنگ و عمق کانونی می شود. اگر اتاق کوچک باشد ویدئوپروژکتوری با عمق کانونی کوتاه که به “تابش کوتاه” نیز معروف است، مورد نیاز است. اگر یک پروژکتور در یک محیط روشن مورد استفاده قرار می گیرد پس شفافیت و کنتراست جزو مشخصات ضروری است. زمانیکه کیفیت تصویر مهم باشد مثلاً برای ارائه پرزنتیشن یا نمایش های ویدئویی سرگرم کننده، رزولوشن بالا و کیفیت رنگ مناسب جزو ضروریات است. رزولوشن بالا نیز موجب می شود بیننده نتواند فضای بین پیکسل ها را تشخیص دهد که به نام اثر screen door معروف است.
یکی از مصارف دیگر دیتا پروژکتور ها که زیاد معمول نیست، استفاده در هدست های واقعیت مجازی و نمایشگرهای heads-up (HUD) است. در برخی HUD ها و هدست های واقعیت مجازی مثل گوگل گلس یا میکروسافت هلونز، تصویری که شخص می بیند به سبب استفاده از آینه ها و پروژکتورهای ویدئویی کوچک در فاصله دورتری از دید قرار می گیرد. بعلاوه از ویدئو پروژکتورها می توان در پروژکشن تصاویر سه بعدی که به تصاویر استریو مشهورند نیز استفاده کرد.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق