اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب ویدئو پروژکتور

انتخاب ویدئو پروژکتور

مانند بسیاری از محصولات مصرفی این روزها، انتخاب ویدئو پروژکتور می‌تواند به سادگی قدم زدن در پارک باشد، زمانی که شما اطلاعات مورد نیاز برای خرید ویدئو پروژکتور را داشته باشید.

برخی از اطلاعاتی که باید از آن آگاه باشید به شرح ذیل می‌باشد:

  • اندازه صفحه نمایش چقدر باشد (عرض، مهمتر از همه)
  • فاصله بین ویدئو پروژکتور و صفحه نمایش چقدر است (فاصله پرتاب)
  • تخمین مقدار نور محیط موجود در اتاقی که در آن ویدئو پروژکتور استفاده خواهد شد

کافی است قبل از خرید به سوالات بالا پاسخ دهید، اما شاید پاسخ به این سوالات برای شما سخت باشد یا باعث مطرح شدن سوالات دیگری برای شما شود، ما در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم که جواب این سوالات را پیدا کنید و انتخاب راحت تری داشته باشید.

پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور ممکن است به عنوان یک دوربین معکوس در نظر گرفته شود که به جای دریافت نور، نور را از لنز خارج می‌کند. یعنی پروژکتورها با ورودی‌های ویدئویی که عملکرد مشابهی با تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر دارند ولی علاوه بر این چندین مزیت را ارائه می‌دهند که شامل موارد زیر باشد:

  • اندازه تصویر بزرگتر
  • افزایش قابلیت حمل
  • امکانات نصب انعطاف پذیر

برای شروع ویدئو پروژکتورهای دیجیتال  را به چهار دسته تقسیم خواهیم کرد:

  • پروژکتور جیبی که “پیکو” نیز نامیده می شود
  • پروژکتور سینمای خانگی
  • پروژکتور چند رسانه ای
  • مکان بزرگ و نصب ثابت (زیر مجموعه ای از چند رسانه ای)

بدیهی است که مدل‌های مختلف به راحتی از همدیگر تفکیک نمی‌شوند و به راحتی در یک دسته بندی جای نمی‌گیرند، به عنوان مثال، سینمای خانگی و پروژکتورهای چند رسانه ای بسیار شبیه به هم هستند. در بیشتر موارد، از نوع کاربری شما مشخص می‌شود که به کدام ویدئو پروژکتور نیاز دارید. اگر بخواهید از ویدئو پروژکتور برای ارائه‌ها در اتاق هیئت مدیره استفاده کنید، پروژکتور چند رسانه‌ای مناسب شما خواهد بود ولی اگر بخواهید از ویدئو پروژکتور در اتاق نشیمن خانه استفاده کنید، طبیعتا پروژکتور سینمای خانگی انتخاب درست خواهد بود. اما اگر شما نیاز دارید که پروژکتور خود را با خود حمل کنید و در مکان‌های مختلفی استفاده کنید، پروژکتور جیبی متناسب نیاز شماست.

آیا ویدئو پروژکتور با کیفیت ۴k در بازار موجود است ؟

مسلما وضوح تصویر ۴k در ویدئو پروژکتورها به سرعت تلویزیون و مانیتور در بازار جا نیفتاده است و بیشتر تراشه‌های موجود در بازار LCD و ِDLP می‌باشند، اما شرکت اپسون با بهره‌گیری از تکنولوژی “تغییر پیکسل” بهره می‌گیرد که وضوح ظاهری را فراتر از ۱۹۲۰×۱۰۸۰ می‌برد.

آیا ۳D هنوز “یک ویژگی مهم است ؟

تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی آشکارا اعتراف می‌کنند که از سه بعدی صرف نظر کرده اند. با این حال ممکن است شما هنوز به یک ویدئو پروژکتور ۳ بعدی نیاز داشته باشید، اگر چنین است، احتمالاً باید به دنبال یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی باشید. بسیاری از پروژکتورهای چندرسانه ای ظاهراً قابلیت استفاده ۳ بعدی را دارند که در بیشتر موارد، این به معنای ویژگی “DLP Link” است، یک فناوری سه بعدی که فقط با کارت‌های گرافیک کامپیوتری و نرم افزارهای انتخابی کار می‌کند.

 اما برای نمایش ۳ بعدی، پروژکتورهای سینمای خانگی به احتمال زیاد آنچه را که واقعاً نیاز دارید ارائه می‌دهند، پشتیبانی از HDMI 3D، بنابراین می توانید از آن‌ها به همراه پخش کننده‌های Blu-ray استفاده کنید.

چرا اندازه صفحه و فاصله پرتاب( نسبت پرتاب) اهمیت دارد؟

ویدئو پروژکتورها مشخصات بسیار مهمی به نام «نسبت پرتاب» دارند. نسبت پرتاب ویژگی است که توسط دو قسمت در معادله تعیین می شود:

فاصله پروژکتور از صفحه نمایش (فاصله پرتاب) چقدر است؟

پهنای صفحه نمایش چقدر است؟

مثلا:

  • عرض صفحه نمایش: ۱۰ فوت
  • فاصله پروژکتور تا صفحه نمایش: ۱۵ فوت
  • نسبت پرتاب مورد نیاز: ۱٫۵:۱

انتخاب ویدئو پروژکتور

بنابراین، اولین گام در انتخاب ویدئو پروژکتور ، تعیین عرض صفحه و میزان فاصله پروژکتور از صفحه نمایش است – پس از انجام این کار، انتخاب‌های شما به میزان قابل توجهی محدود می‌شود. شاید فضای شما این امکان را می‌دهد که ویدئو پروژکتور را در هر جایی که می‌خواهید روی سقف نصب کنید. در این مورد، در حالی که ممکن است از نظر فنی بتوانید هر پروژکتوری را که می‌خواهید انتخاب کنید، باید پروژکتور را تا جایی که می‌توانید نزدیک به صفحه نمایش نصب کنید. نور تابع قانون مربع معکوس است، به این معنی که شدت نور با مجذور فاصله نسبت عکس دارد. به زبان ساده، هرچه بتوانید آن را نزدیک‌تر نصب کنید، برای ایجاد یک تصویر واضح به لومن کمتری نیاز خواهید داشت.

اندازه صفحه نمایش

ممکن است در ابتدای خرید ویدئو پروژکتور این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه باید بدانم که چه اندازه صفحه نمایش را انتخاب کنم؟ با یک محاسبه سرانگشتی فاصله دورترین فرد از صفحه نمایش، در ۰٫۲ ضرب شود. بنابراین، اگر دورترین فرد از صفحه نمایش شما در فاصله ۵۰ فوتی قرار دارد، به صفحه نمایشی با ارتفاع ۱۰ فوت نیاز دارید.

خرید ویدئو پروژکتور

نور ویدئو پروژکتور از کجا تامین می‌گردد؟

ویدئو پروژکتورها عمدتا از دو فناوری لامپ استفاده می کنند: LED و متال هالید. LED، شکلی از لامپ تنگستن که معمولاً در صورت استفاده با تنظیم روشنایی پیش فرض، طول عمر ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت را دارند. تعداد انگشت شماری از سیستم‌ها از فناوری‌های هیبریدی استفاده می‌کنند که LED را با منبع نور لیزر تقویت می‌‍کند.

چقدر روشنایی نیاز دارم؟

اگر تصویر به اندازه کافی روشن نباشد این امر به وضوح دیده می‌شود و شما تصویر مطلوبی دریافت نخواهید کرد. دریافت نور کافی از یک ویدئو پروژکتور اغلب بزرگترین چالش است، اما به یاد داشته باشید، تقریبا غیر ممکن است که ویدئو پروژکتوری با روشنایی بسیار بالا داشته باشید. نور محیط یکی از عواملی است که با خروجی ویدئو پروژکتور رقابت می‌کند.

در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، پروژکتورها همیشه در تاریکی مطلق استفاده نمی‌‌شوند. هرچه نور محیطی بیشتر باشد، کیفیت تصویر دریافتی پایین‌تر خواهد بود.

روشنایی پروژکتور با لومن ANSI (به اختصار لومن) اندازه گیری می‌شود. محاسبه تعداد لومن مورد نیاز شما مستلزم دانستن فاصله پرتاب، عرض تصویر، میزان نور محیطی موجود در اتاق و محتوایی است که نشان داده خواهد شد. ساده ترین راه برای فهمیدن این موضوع استفاده از یک ماشین حساب پروژکتور است، یک ابزار نرم افزاری که عدد را برای شما خرد می کند. بسیاری از تولید کنندگان ویدئو پروژکتور ماشین حساب را در وب سایت خود ارائه می دهند.

در اینجا چند نمونه از تعداد لومن‌هایی که باید پیش‌بینی کنید و به آن‌ها نیاز دارید، آورده شده است.

  • اتاق نشیمن که می‌توان چراغ‌ها را به طور کامل خاموش کرد: ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لومن
  • یک کلاس مدرسه یا اتاق هیئت که در آن می‌توان چراغ‌ها را کم کرد، اگر به طور کامل خاموش نشد: حداقل ۳۰۰۰ لومن
  • یک سالن سخنرانی، کلیسا، یا مکان بزرگتر دیگر، یا محیطی با نور محیطی بالا: حداقل ۴۵۰۰ لومنیک سینما یا استادیوم: ۲۰۰۰۰ لومن یا بیشتر

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق