نکاتی که در هنگام خرید ویدئو پروژکتور باید بدانید

خرید ویدئو پروژکتور

برای یادگیری بیشتر در مورد پروژکتورها اجازه دهید قبل بیان موارد مهم در خرید ویدئو پروژکتور نگاهی دقیق تر به سه نوع از تکنولوژی پروژکتور بیندازیم.

انواع تکنولوژی ویدئو پروژکتور ها

  • تکنولوژی  LCD

مقرون بصرفه ترین پروژکتور ها تکنولوژی LCD هستند. اما چون این نوع ویدیو پروژکتور ها معمولا ارزان تر هستند بدین معنا نیست که الزاما از کیفیت پایینی برخوردار هستند. فناوری LCD همچنان راه خود را برای بهتر شدن ادامه می دهد و برخی از پروژکتورهای LCD عملکرد خوبی در برابر همتایان گران قیمت DLP دارند.

  • تکنولوژی DLP

با تراشه های بسیار کوچک و میلیون ها آینه ی ریز که در DLP به کار رفته است، شما طیف وسیعی از گزینه ها را تقریبا با هر قیمتی پیدا خواهید نمود. ممکن است با DLP مقداری از کنتراست را از دست بدهید و آن را با LCD های خاص بیابید اما قطعا شما شاهد رزولوشن بهتر و تاری تصویر کمتری در مقایسه با LCD خواهید بود. به طور کلی شما کیفیت شگفت انگیزتری را با همان قیمت خواهید داشت.

در برندهایی مانند مکسل، هیتاچی و اپتما زیر هزار دلار عرضه می شوند اما شما دستگاه هایی با قیمت بالاتر و پایین تر نیز خواهید یافت. شما در واقع باید آنچه را می خواهید و به آن نیاز دارید مقایسه کنید. برای مثال، آیا شما یک فوکوس لنز دستی و یک DLP دو سانتی متری می خواهید یا پاناسونیک با DLP سه سانتی متری و تغییر لنز افقی و عمودی به همراه رزولوشن  ۱۹۲۰×۱۲۰۰؟ همانگونه که می بینید قیمت ویدئو پروژکتور حتی قابل مقایسه نیستند.

  • تکنولوژی LCOS

گزینه ی سوم تکنولوژی LCOS است. از نظر اصولی، این نوع پروژکتور دارای یک سطح آیینه ای با لایه ای از کریستال مایع است. در این فناوری، نسبت کنتراست هم بسیار چشمگیر است. در حالی که این نوع پروژکتورها دارای قیمت بالایی هستند اما هنوز هم می توانید قیمت متوسط از این نوع را بیابید.

 

قیمت ویدئو پروژکتور

مواردی که در هنگام خرید ویدئو پروژکتور باید در نظر داشته باشید:

  • نور

بدیهی است که تمام مزایای پروژکتور ها از ملاحظات اضافی که در کنار آن ها می آیند مهمتر هستند. برای مثال با یک ویدیو پروژکتور صرف نظر از اینکه چقدر برای آن هزینه می کنید، باید نور اتاق خود را در نظر بگیرید. اگر شما تمامی پرده ها را می کشید تا نور خورشید به اتاق برسد و یا دوست دارید که تمامی لامپ ها روشن باشند در اینجا باید در مورد عادات خود تجدید نظر کنید.

اگر شما از یک ویدئو پروژکتور با نور زیاد محیط استفاده می کنید نمی توانید تصویر را به وضوح مشاهده نمایید، پس باید این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از روشن کردن پروژکتور باید نور اتاق خود را تنظیم کنید. در اکثر منازل می توانید پرده های تیره نصب کنید تا وضوح تصویر خوب باشد. در مواردی که نمی توان نور محیط را کنترل کرد، یک نور محیط مصنوعی امروزه استفاده می شود که سبب می شود نور اتاق کنترل شود.

  • هزینه های اضافی هنگام خرید پروژکتور

هزینه های اضافی نیز برای یک پروژکتور وجود دارند که باید در نظر داشته باشید مانند؛

سیستم صوتی

از آنجایی که پروژکتور مانند تلویزیون نیست، شما باید هم گیرنده و هم اسپیکر خریداری نمایید. البته اگر در حال حاضر سیستم خوبی دارید که با تلویزیون خود استفاده می کنید برای پروژکتور هم کاربردی است.

صفحه نمایش

شما همچنین باید هزینه ی صفحه نمایش را در نظر بگیرید. اگر در حال حاضر بر روی یک ویدئو پروژکتور با کیفیت سرمایه گذاری می کنید پس باید کیفیت صفحه نمایش را هم در نظر داشته باشید. به طور کلی بسته به اینکه چقدر می خواهید هزینه کنید و هدف شما از خرید ویدئو پروژکتور چیست می توانید از چند صد دلار تا چند هزار دلار هزینه کنید. یک پروژکتور  ۱۰۸۰pیا رزولوشن بالاتر باید با یک صفحه نمایش HD به منظور یک وضوح بهینه هماهنگ شوند.

کابل

در کنار سیستم صوتی و صفحه نمایش، شما برای اتصال دیتا پروژکتور به گیرنده به کابل نیاز دارید. برای اینکه تمام پولی که بابت ویدئو پروژکتور، صفحه نمایش و سیستم صوتی هزینه کردید هدر نرود باید از کابلی مناسب بهره گیرید.
برخی از پروژکتورها هستند که از انتقال ویدئوی بی سیم پشتیبانی می نمایند، همچنین برخی دیگر نیز مانند ویدئو پروژکتور های مکسل با استفاده از لوازم جانبی اضافی هماهنگ می شوند.

تعویض لامپ

در بیشتر موارد شما باید هزینه ی تعویض لامپ ویدئو پروژکتور را به مرور زمان در نظر بگیرید. به طور معمول عمر این لامپ ها چندین هزار ساعت است، قبل از این که از میزان روشنایی خروجی پروژکتور کاسته شود، اینکه چند بار از پروژکتور خود استفاده می نمایید تعیین خواهد نمود که چه زمانی باید لامپ را تعویض نمایید. در اکثر موارد، هزینه ی لامپ تا چند صد دلار می باشد. پروژکتورهایی که LED جدیدتر دارد دارای لامپ های خاصی می باشند که عمر بسیار طولانی تری نسبت به ویدئو پروژکتور های معمولی دارند.

سر و صدای فن

تا زمانی که برای یک ویدئو پروژکتور خوب سرمایه گذاری نمایید این مورد زیاد نمی تواند مهم باشد. پروژکتورها به فن هایی نیاز دارند که بتوانند به خوبی با گرمای حاصل از لامپ مقابله نمایند. با یک ویدئو پروژکتور ارزان و کوچک شما ممکن است شاهد سر و صدای فن باشید. برای مثال پروژکتورهای LED که فن های بی سر و صداتری دارند گرمای کمتری نیز تولید می کنند و در کل شما می توانید این وضعیت را به راحتی اصلاح نمایید. اگر بخواهید پول کمتری پس انداز کنید و نمی توانید برای یک پروژکتور با فنی با کمترین سر و صدا هزینه نمایید، در مورد محلی که می خواهید ویدئو پروژکتور را نصب کنید فکر کنید.

با افزایش محبوبیت پروژکتور ها، آنها به طور مداوم بهبود یافته و امکانات بیشتری را برای مشتریان عرضه می کنند. البته برخی از ملاحظات وجود دارند که باید به آن ها توجه نمود اما زمانی که شما “تصویری بزرگ” را در نظر می گیرد، متوجه خواهید شد که واقعا هیچ محصولی واقعا توانایی رقابت با یک ویدئو پروژکتور با کیفیت و چشمگیر را ندارد.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق