چرا ویدئو پروژکتور قابل حمل انتخاب مناسب‌تری است؟

ویدئو پروژکتور قابل حمل

این روزها ویدئو پروژکتورها به عضوی جدایی ناپذیر برای پیشبرد اهداف هر سازمان و شرکتی، بدل شده است. اما کاربرد و استفاده از این دستگاه تنها به شرکت­‌ها ختم نمی‌­شود. مدارس، سالن کنفرانس، و حتی در خانه­‌های شخصی، ویدئو پروژکتور جایگزینی برای تلویزیون تبدیل شده است. این وسیله کاربردی  بسیاری از محیط‌ برای انتقال داده ها، تبادل اطلاعات، برقراری ارتباطات تصویری، نمایش فیلم و ویدئو‌ها به یک امر ضروری تبدیل شده است. شرکت­‌های تولید کننده انواع مختلفی از ویدئو پروژکتورها را متناسب با کاربری متنوعی برای افراد گوناگون طراحی کرده­اند. یکی از این موارد ویدئو پروژکتور ثابت است که این روزها در کنار نوع ثابت ویدئو پروژکتور قابل حمل و جیبی در بازار موجود است. ویدئو پروژکتور قابل حمل نمونه‌ی کوچک شده ویدئو پروژکتور ثابت هستند. ویدئو پروژکتور جیبی (میینی ویدئو پروژکتور) نیز نوع کوچک شده و جیبی آن است. اما با توجه به نیاز روزافزون برای جابجایی دستگاه ما می­‌خواهیم به بررسی دقیق هر یک از انواع ویدئو پروژکتور قابل حمل، ثابت و جیبی ب­پردازیم. البته باید به این مورد توجه داشت که ویدئو پروژکتور قابل حمل با ویدئو پروژکتور جیبی متفاوت است. در این مقاله می خواهیم به معرفی ویدئو پروژکتورهای قابل حمل بپردازیم.

ویدئو پروژکتور (Video Projector) دستگاهی است که برای نمایش تصاویر روی یک پرده یا دیوار سفید استفاده می‌شود. با رشد سریع تکنولوژی در انتشار اطلاعات و ارتباطات در این سال­‌های اخیر شرکت‌ها، سازمان­‌ها، اساتید و معلمان برای آموزش و افراد دیگر برای منازل جهت تماشای فیلم و بازی از این سیستم استفاده می‌کنند. همانطور که اشاره شد ویدئو پروژکتورها به صورت ثابت، قابل حمل و جیبی تولید می­‌شود. به طور کلی همه این­ محصولات از ویدئو پروژکتور قابل حمل گرفته تا انوع ثابت و جیبی متناسب با نوع کاربری و نیازمندی افراد مختلفی طراحی شده است. بنابراین بسیاری از شرکت­ها به تولید و طراحی ویدئو پروژکتور قابل حمل روی آورده­اند.

ویدئو پروژکتور جیبی چیست؟

این ویدئو پروژکتورها در اندازه های کوچک از اندازه یک گوشی موبایل تا اندازه های که به راحتی قابل حمل باشند قرار می گیرند. ویدئو پروژکتور چیبی یا مینی، (که ما با عنوان ویدئو پروژکتور جیبی از آن یاد می­‌کنیم) یک دستگاه نمایشگر با قابلیت حمل و نقل است. این مدل با اشغال فضایی کوچک مانند تلفن‌های همراه، می­‌تواند در شرایط مختلف و در هرکجا همراه شما باشد. می توان گفت ویدئو پروژکتور جیبی تا حدودی دارای ظرفیت ذخیره‌ سازی کافی برای ارائه و نمایش اسناد و مدارک ذخیره شده در خود است. ویدئو پروژکتور جیبی معمولاً از یک باتری قابل شارژ داخلی استفاده می‌کند و با فریم کوچکتر و سبک‌تر، حمل و استفاده از آن‌ها در حین حرکت بسیار راحت‌تر است. با این حال، محدودیت زمانی برای مدت زمان استفاده ویدئو پروژکتور جیبی، محدودیتی بسیار مهم و چشم­گیر خواهد بود. همچنین محدودیت اجزای داخلی این نوع پروژکتور  منجر به ایجاد یک تصویر کم ­نور با کنتراست بسیار کمتر می‌شود. به عبارتی به طور خلاصه می‌­توان گفت ویدئو پروژکتور جیبی توان رقابت با ویدئو پروژکتورهای قابل حمل و ثابت را ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله چرا خرید ویدئو پروژکتور جیبی توصیه نمی شود؟ مطالعه نمایید.

حال سوالی که مطرح می‌­شود این است که تفاوت اصلی دیتا پروژکتور قابل حمل با نوع ثابت در چیست؟ سوالاتی از قبیل مزایای و کاربرد آن را نیز در انتخاب مطرح می‌شود. در ادامه به تفصیل در مورد آن به بررسی خواهیم پرداخت.

ویدئو پروژکتور قابل حمل چیست؟

ویدئو پروژکتور قابل حمل در اصل همان ویدئو پروژکتور ثابت است با این تفاوت که با پیشرفت تکنولوژی برخی شرکت­‌ها اقدام به ساخت نسخه­ قابل حمل آن نموده‌­اند. می­‌توان گفت تفاوت اصلی بین ویدئو پروژکتور قابل حمل و نوع ثابت، اندازه‌ی کوچکتر و سهولت حمل و نقل در مقایسه با انواع ثابت آن است. و به صورت کلی هدفشان ارائه تصویر با بالاترین کیفیت در بزرگترین اندازه ممکن برای کاربران است. ویدئو پروژکتور قابل حمل برای تماشای انواع مختلف فیلم و عکس در مهمانی­‌ها و سرگرمی‌­ها نمایشگر مطلوب و مناسبی بشمار می‌­آید. ویدئو پروژکتور پرتابل برای نمایش فیلم و تصاویر در مکان‌ها و جلسات خاصی که دسترسی ما به سیستم به سختی امکان‌پذیر است، کاربرد داشته باشد.

تفاوت ویدئو پروژکتور قابل حمل و ویدئو پروژکتور جیبی

با توجه به اینکه ویدئو پروژکتور پرتابل قادر به نمایش تصاویر واضح، خوب و باکیفیت است، نوع جیبی آن به دلایل اساسی توان رقابت با نمونه‌های پرتابل و قدرتمند را ندارد. در ویدیو پروژکتور قابل حمل به دلیل آنکه اندازه آن اندکی بزرگتر است، ابزارهای الکترونیکی، مکانیکی و فنی بیشتر، دارای اجزای داخلی بیشتری است که منجر به فناوری دقیق‌تری می‌­شود. همین امر باعث می­‌شود که ویدئو پروژکتور همراه در نمایش تصاویر با کیفیت بهتر و سرعت بالاتری عمل کند. در مورد وضوح تصویر با کیفیت بالا این تفاوت در کیفیت تصویر در مقایسه با ویدئو پروژکتور جیبی بسیار چشم­گیر است.

انتخاب یک ویدئو پروژکتور پرتابل ایده‌ال

با دانستن مزایای استفاده از ویدئو پروژکتور، هنگامم انتخاب مدل ایده­‌‌آل باید برخی از جنبه‌های فنی و تکنولوژی آن را نیز در نظر بگیرید. قابل حمل بودن یک دستگاه نباید به قیمت کاهش کیفیت آن باشد. بنابراین می‌­توان گفت ویدیو پروژکتور قابل حملی ایده‌ال است که همه ویژگی­‌های مثبت و کامل یک ویدئو پروژکتور ثابت را داشته باشد. یکی از این موارد ویدئو پروژکتورهایی است که شرکت مکسل آن­‌ها را طراحی و تولید می­‌کند. دستگاه چند­ منظوره­ای که نه تنها می­‌توان از آن به عنوان یک پروژکتور قابل حمل استفاده کرد، بلکه می‌­توان آن را به صورت ثابت نیز استفاده کرد. ویدئو پروژکتورهای سری جدید مکسل دارای کاربری بسیار آسان و قابلیت و عملکرد بالا و سریعی دارند. تمام این ویژگی­‌ها در یک بسته فشرده و در عین حال زیبا طراحی شده، که با توجه به وزن پایین در کنار قابلیت حمل، امکان نصب را در کمتر از چند ثانیه برای افراد فراهم می سازد. در ادامه ویژگی­‌های برجسته این برند را بررسی می­‌کنیم تا این اطمینان حاصل شود که علاوه بر قابلیت پرتابل بودن، سایر موارد فنی نیز ایده‌ال باشد.

  • کیفیت تصویر پروژکتور پرتابل

کیفیت تصویر همیشه یکی از مهم­ترین پارامتر ها برای انتخاب مطلوب یک ویدئو پروژکتور خواهد بود. نگرانی بابت افت وضوح تصاویر ارائه شده می‌­تواند باعث آزردگی خاطر ما و دیگران در استفاده از دیتا پروژکتور باشد. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت پیدا می­کند که ما مجبور به استفاده از دستگاه در محیطی غیر تاریک یا روشن باشیم. یکی از برجسته­‌ترین و مهم­ترین ویژگی­‌های ویدیو پروژکتور قابل حمل مکسل شدت روشنایی مناسب آن است. این امر باعث می‌­شود تا ویدئو پروژکتور پرتابل مکسل در محیط های روشن و پرنور نیز تصاویری شفاف، واضح و درخشان به شما نمایش درآورد.

  • نصب و تنظیم ساده در عین طول عمر مناسب 

ابعاد کوچک و وزن سبک ویدئو پروژکتور  مکسل باعث شده که به راحتی در هر جایی که مایل بودیم آن را نصب کنیم و بلافاصله تنظیم و از آن استفاده کنیم. همچنین طول عمر مناسب و مطلوب این دستگاه از دیگر ویژگی های آن است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این مسائل باعث کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات ویدئو پروژکتور می‌­شود.

  • پورت­‌های ارتباطی مناسب ویدئو پروژکتور قابل حمل 

اتصال ویدئو پروژکتور به وسایل و دستگاه های دیگر نیز یکی از نگرانی­‌های هر فردی در استفاده از ویدئو پروژکتور می­‌باشد. اتصال ویدیو پروژکتور پرتابل مکسل به دستگاه های دیگر مانند کامپیوتر، لپ­تاپ، دستگاه­ های پخش ویدئو و… به راحتی از طریق کابل و پورت های تعبیه امکان پذیر است. وجود چند پورت HDMI و VGA و USB باعث می­‌شود تا به راحتی بتوان چند دستگاه را به طور همزمان به ویدئو پروژکتور خود وصل کرد.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق