نکات مهمی که در تعمیر ویدئو پروژکتور باید رعایت کنیم

تعمیر ویدئو پروژکتور

مشکلات معمول درخصوص تعمیر ویدئو پروژکتور

پروژکتورها تجهیزاتی هستند که کاربردهای بسیاری در مکانهای مختلف از جمله سالن های کنفرانس، کلاسهای آموزشی و غیره دارند. این تجهیزات نیز مانند تمام وسایل صوتی و تصویری دیگر دچار مشکلاتی می شوند که نیاز به تعمیرات دارند. البته رعایت برخی نکات درنگهداری این وسایل عمر آنها را طولانی تر می کند که باید دقت لازم را در این خصوص داشته باشید.
اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که تا پروژکتورتان درست کار نمی کند جمله معروف “باید لامپ پروژکتور را عوض کنم.” به ذهنتان می آید؛ خواندن ادامه طلب را به شما توصیه می کنم. اولین نکته ای که باید به آن دقت کنید همین است که تمام مشکلات ویدئو پروژکتور ناشی از لامپ آن نیست بلکه می تواند ناشی از خرابی دیگر اجزاء آن مثل گرفتگی کانال خنک کننده، سوختن صفحات پلارایزینگ، شکستن فن ها و گرم شدن بیش از حد اجزاء در دستگاه شما باشد. پس لطفا بجای تعویض خودسرانه لامپ، به علائم مشکل توجه کنید تا بتوانید مشکل را درست تشخیص دهید.

بی رنگ شدن یا تغییر رنگ تصویر

تغییر رنگ تصویر ویدئوپروژکتور که معمولا به صورت نمایش سایه ای از رنگ زرد، قرمز، بنفش یا آبی روی بخشی از تصویر مشاهده می شود به این معنی است که مشکلی در صفحات پلارایزینگ پروژکتور بوجود آمده است. تعمیر این صفحات نیز به سادگی با تمیزکردن و کالیبراسیون مجدد مدول رنگ انجام می گیرد. البته اگر تعمیر ویدئو پروژکتور خود را مدت زیادی به تعویق بیندازید احتمالا مجبور می شوید این صفحات را تعویض کنید که البته بسیار گران است.

دیدن گرد و غبار یا نقاط تاریک روی تصویر

پروژکتورها نیاز به تمیز کردن و نگهداری مداوم دارند. اگر گرد و غبار بخش های مربوط به پخش تصویر آنها را هر از چندگاهی تمیز نکنید نقاط تاریک روی تصاویر دیده می شوند. اگر نقاط مثل رنگ پاشیده شده دیده می شود به این معنی است که گرد و غبار روی مدول رنگ نشسته است و صفحات پلارایزینگ را باید تمیز کرد.

پروژکتور روشن نمی شود

اگر دیتا پروژکتور شما به طور ناگهانی خاموش شده و یا دیگر روشن نمی شود، احتمالا در منبع تغذیه، بالاست، نرم افزار یا سیستم خنک کننده آن مشکلی به وجود آمده است. گاهی اوقات نیز ممکن است بورد مدار داخلی آسیب دیده باشد. در این شرایط دستکاری دیتا پروژکتور آسیب بیشتری به آن می رساند؛ بنابراین بهتر است یک متخصص برای تعمیر آن خبر کنید.

پروژکتور نور چشمک زن دارد

وجود یک نور چشمک زن سبز یا قرمز یکی از علامت هایی است که مفهوم آن بسته به نوع مدل ویدئو پروژکتور متفاوت است. در برخی از پروژکتورها این نور به معنای فرارسیدن زمان تعویض لامپ و در برخی دیگر نشانه گرم شدن بیش از حد یا نیاز به تمیز شدن است. اگر این حالت از نور همراه با مشکل روشن شدن دستگاه باشد؛ می تواند علت مهمتری مانند خراب شدن بورد اصلی، خراب شدن بالاست یا نیاز به تعویض فن ها داشته باشد.

تصویر تاریک یا کمرنگ است

اصلی ترین دلیل تاریک یا کمرنگ نشان دادن تصویر، حباب لامپ است نه خود لامپ. باید بدانید که لامپ جزو آخرین اجزائی است که ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. اما ما پیشنهاد می دهیم که بعد از هر ۳۰۰۰ ساعت استفاده از پروژکتور، حباب آن را تعویض کنید.

پروژکتور هیچکدام از ورودیها را نمی شناسد

این مشکل می تواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. سعی کنید ورودیهای مختلف مانند اتصال لپ تاپ به پورت VGA یا HDMI را که تا بحال از آنها استفاده نکرده اید امتحان کنید. مطمئن شوید که پروژکتور شما روی حالت نمایش صحیح قرار داد. گاهی اوقات ریموت های شکسته یا دکمه های خراب روی پروژکتور موجب می شود نتوانید ورودی صحیح را انتخاب کنید. اما اگر تمام این موارد به درستی کار می کرد؛ احتمال دارد که بورد تماسی شما نیاز به تعویض داشته باشد.

اسمبلی لنز یا هوزینگ پروژکتور ترک برداشته است

جابجایی نادرست ویدئو پروژکتور یا افتادن آن موجب می شود برخی از اجزاء آن از لحاظ فیزیکی دچار مشکل شوند. ازجمله این اجزاء براکت های دهانه لنز یا خود لنزها هستند. لنزها قابل تعمیر نیستند و درصورتیکه دچار مشکل شوند باید آنها را تعویض کنید.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق