درباره شفافیت و طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور بیشتر بدانیم

لامپ ویدئو پروژکتور
طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور

اجازه بدهید با گفتن این مطلب که طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور های نمایش خانگی یا نوع تجاری آن در توان کامل حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ ساعت و در حالت توان اقتصادی پایین حدود ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ساعت  است، شروع کنیم.
این مقاله در مورد لامپ های دیتا پروژکتور در اصل در سال ۲۰۰۹ نوشته شده و در اواخر سال ۲۰۱۳ به روز شده و مجددا در سال ۲۰۱۷ بازنویسی شده است. در برخی موارد استثنا طراحی ویدئو پروژکتورها به گونه ای است که از بیشترین توان خود بهره می برند و درنتیجه عمر لامپ آنها کوتاه تر است. اما در این دستگاه ها که در حال حاضر نیز در بازار موجودند، لامپ ها حداقل ۲۰۰۰ ساعت کار می کنند. همچنین سازندگانی وجود دارند که ادعا می کنند لامپ دستگاه آنها بیش از ۶۰۰۰ ساعت کار می کند. من به شخصه پروژکتورهایی دیده ام که لامپ آنها ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ ساعت کار کرده و حتی یک گروه از پروژکتورها نیز وجود دارد که لامپ آنها بیش از ۱۰۰۰۰ ساعت کار کرده است اما توجه داشته باشید که این روزها هر سیبی گرد نیست. من این موضوع را در ادامه مطرح خواهم کرد.

انواع لامپ ویدئو پروژکتور

ما در اینجا در مورد لامپ های جیوه ای قدیمی با فشار بالا که در اکثر پروژکتورها مورد استفاده قرار می گیرد، صحبت می کنیم. البته لامپ های زنون گران قیمت نیز در بازار وجود دارند که در برخی ویدئو پروژکتور های رده بالا به کار می روند. این لامپ های گران قیمت بوده و طول عمر کوتاه تری نیز دارند که فقط در برخی شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند. چون کاربردهای تجاری یا خانگی آن ها بسیار محدود است ما روی این نوع لامپ تمرکز نخواهیم کرد.
بیشتر سازندگان لامپ دیتا پروژکتور ، لامپ های خود را تا نقطه ای که لامپ نیمی از روشنایی اولیه خود را داشته باشد رتبه بندی می کنند. با توجه به این موضوع به یاد داشته باشید که کارکرد پروژکتورهای شما به طور قابل توجهی کاهش می یابد اما زمانیکه به پایان عمر رتبه بندی شده خود می رسد دچار افت نور بسیار شدیدی نخواهد شد. ما در این مطالعه سعی کردیم با توجه به این نکته مفهوم “روشنایی کافی” را زمانی در نظر بگیریم که میزان روشنایی بیشتر از ۵۰% باشد. تشخیص این موضوع در هر اتاقی امکان پذیر است . دو لامپ ۱۰۰ واتی را که هرکدام کلید برق خود را دارد در نظر بگیرید. حال فرض کنید که هردوی آن ها روشن هستند و ما یکی از آنها را خاموش می کنیم. در این صورت ۵۰% از روشنایی اتاق را از دست داده اید. مطمئنم که می توانید این موقعیت را تصور کنید. بنابراین آنچه می خواهم به شما بگویم این است که اگر نوری در محیط داشتید زمانیکه عمر لامپ شما به پایان رسید باید نور محیط را نصف کنید تا همان شفافیت قبل را در تصویر مشاهده کنید. بنابراین با خرید یک پروژکتور جدید، شما بدون اینکه نگران شفافیت تصویر باشید می توانید از تماشای تصاویر در فضای اتاق لذت ببرید حتی اگر توان دیتا پروژکتور شما در کمترین حالت تنظیم شده باشد که در بیشترین ویدیو پروژکتورها در این حالت، شفافیت ۲۵-۳۵% کاهش پیدا می کند. اگر این کار را هنگامیکه لامپ ویدئو پروژکتور شما افت پیدا کرده انجام دهید، شفافیت به انداز کافی نخواهد بود و مجبور می شوید دیتا پروژکتور را در حالت توان کامل تنظیم کنید و زمانیکه بازهم شفافیت به ۵۰% حالت اولیه خود کاهش پیدا کند به نقطه ای می رسد که برای دید شما کافی نیست.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق