سفری در تاریخ با پروژکتورهای هیتاچی

پروژکتورهای هیتاچی

موزه سنت بویی

مطالعه موردی پروژکتورهای CP-A200 و CP-X10000

اسپانیا

موزه سنت بویی جهت برپایی دو نمایشگاه دائمی طراحی شده  و در طی سال ها مورد بازسازی قرار گرفته است. این موزه یک پروژه معماری است که از ادغام دو بنای تاریخی اقتباس شده: کن تورنس(Can Torrens) و ترسا د لولی(Teresa de l’Oli). دومین بنا خانه ی رافائل کاسانووا، فرمانده کل قوای کاتالونیا، در آخرین سال های ریاستش بود.

اولین نمایشگاه، نمایشگاه فضا و زمان سنت بویی می باشد که با ارائه مجموعه ای قابل توجه از بقایای باستان شناسی دوره های ایبریایی، رومی، قرون وسطی و دوره مدرن، به ثبت تاریخ سنت بویی از زمان اولین مسکن گزینی اهالی ایبری تا به امروز می پردازد. این بقایا، بر اساس دستورالعمل های رایج حفاظتی، در جعبه هایی شیشه ای به نمایش گذاشته شده اند.

این نمایشگاه با بهره بردن از موقعیت مکانی آن و با توضیحات دیدنی و جذاب سمعی و بصری از تاریخچه سنت بویی به مدت ۷ دقیقه شروع می شود. برای نمایش، از صفحه نمایش “Gobelin” با طول ۵ متر و ارتفاع ۷٫۵ متر استفاده شده، که به وسیله آن و از طریق بازی با نور، دو پوسته تولید می شود تا بازدیدکنندگان قادر به مشاهده محتوای دیداری و شنیداری و هم چنین بقایای تاریخی مربوط به دوره های فوق الذکر باشند.

نتیجه، تجربه آموزشی فوق العاده پویاست. به منظور ایجاد این افکت از دو دیتا پروژکتور هیتاچی CP-10000  با لنز ویژه ۰٫۵-۰٫۶:۱ استفاده کردیم تا علی رغم نور افکنی بر چنین سطح نامطلوبی، تصاویری با کیفیت بالا و جذاب برای بازدید کننده به نمایش بگذاریم.

در نیمه راه این نمایشگاه، فضایی چند حسی (Multi-sensory) وجود دارد که برای تمام بازدیدکنندگان مناسب است، اما در اصل مختص افرادی با اختلالات شنوایی و بینایی که لامسه و بویایی برای آنها نقش عمده ای را ایفا می کند، آماده شده است. در مرکز این فضا، در بازی با اشکال مبلمان، صفحه نمایشی وجود دارد که دو ویدئو پروژکتور هیتاچی CP-A200 با هم تلفیق شده اند تا ویدئو هایی مربوط به دوره های تاریخی مختلف را به نمایش بگذارند و بازدیدکنندگان به راحتی در حالت نشسته این ویدئو ها را تماشا کنند.

و سرانجام در اتاقی که به روز ارائه، اختصاص داده شده است خطی نورانی که در سراسر نمایشگاه بر سقف هر اتاق کشیده شده، به زمین افتاده و تبدیل به مخروط چهار سطحی معکوسی شده است و هر سطح این مخروط یک صفحه نمایش است که در کنار هم و با پرتو افکنی از بالا توسط پنج ویدئو دیتا پروژکتور هیتاچی CP-A200 نمایشی دیداری و شنیداری برای بازدیدکنندگان فراهم می کنند.

تصویر سیاه و سفید بزرگ به بازدیدکننده خوشامد می گوید و او را در قرن بیستم غوطه ور می سازد، همچنان که او نزدیک تر می آید، نمایشی سمعی بصری مربوط به مجموعه ای از تصاویر گردآوری شده مربوط به نیمه اول قرن بیستم توجه او را به خود جلب می کند که توسط ویدیو پروژکتور CP-A200 هیتاچی ایجاد شده است.

نمایشگاه دائمی دیگر، پژوهشی در رابطه با زندگی رافائل کاسانووا است، فردی که به دلیل رابطه اش با این شهر و از این جهت که یکی از قهرمانان اصلی روز ملی کاتالان در ۱۱ سپتامبر بود، گرامی داشته می شود.

سفر تصویری در موزه با معرفی خانواده او آغاز می شود، تا بازدیدکننده با استفاده از ویدیو دیتا پروژکتور CP-A200 هیتاچی با تجربه سمعی بصری کامل به سرعت داستان زندگی این فرد را مرور کند.

سرانجام، پس از رفتن به قسمت مربوط به دوره رنسانس، تصویری ۳۶۰ درجه بازدیدکننده را دور تا دور احاطه می کند. این تصویر، سفری از دوران دیکتاتوری تا انفجار دموکراسی که از آن به بعد وقایع ۱۱ سپتامبر هر ساله جشن گرفته می شده است را به نمایش می گذارد. این فضا کاملا غرق در تصاویری شده است که توسط پنج ویدئو پروژکتور CP-200 هیتاچی ایجاد شده اند. در مجموع دو پروژکتور CP-10000 و ۱۴ پروژکتور CP-A200 هیتاچی در این پروژه مورد استفاده قرار گرفتند. نتیجه حاصله بسیار باشکوه بوده و بهتر است بگویم این تجهیزات ما را قادر ساخت که به جادوی سمعی و بصری دست پیدا کنیم. اگر از من پرسیده شود که چرا این پروژکتورهای با فاصله نورافکنی کوتاه را انتخاب کردیم، بدون تردید پاسخ من این است که این پروژکتورها برای تحقق نیازهای ما بهترین پیشنهاد و راه حل را ارائه کردند.

خوزه لی آلوارز

مدیریت موزه سنت بویی