ضرورت سرویس و تعمیر ویدئو پروژکتور به صورت اصولی

سرویس و تعمیر ویدئو پروژکتور

کاربردهای فراوان ویدئو پروژکتورها باعث شده است که در هر سازمان یا شرکتی این دستگاه به ابزاری ضروری برای انتقال داده­‌ها و تبادل اطلاعات تبدیل شود. هرچند استفاده از ویدئو پروژکتور منحصرا به شرکت‌­ها و سازمان­‌ها ختم نمی‌­شود و امروزه در بسیاری از خانه­‌ها و محیط­‌های شخصی نقشی پررنگ ایفا می­‌کند. این وسیله با تمام ویژگی­‌های مثبتش مانند هر وسیله الکتریکی، صوتی و تصویری دیگری ممکن است به دلایل مختلف گاها به سرویس و تعمیر ویدئو پروژکتور نیاز باشد. از مشکلات فنی و الکترونیکی گرفته تا شیوه­‌های غلط نگهداری دستگاه، همه و همه باعث می‌­شود که نیاز به تعمیر ویدئو پروژکتور خود داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم انواع مشکلاتی که ممکن است دستگاه شما با آن روبرو شود را بررسی کنیم.

با ما همراه باشید تا اهمیت سرویس و تعمیر ویدئو پروژکتور به صورت حرفه‌­ای و اصولی را بیشتر درک کنیم.

اهمیت تعمیر ویدئو پروژکتور به صورت اصولی

همانطور که پیش­تر اشاره شد، هر وسیله الکتریکی، صوتی و تصویری در طول عمر خود نیاز به سرویس یا تعمیرات مختلف خواهد داشت. شاید بتوان با رعایت مواردی نیاز به تعمیر ویدیو پروژکتور را کاهش داد ولی به هیچ عنوان نمی‌­توان آن را بی­‌نیاز از تعمیر دانست. مشکلات مختلفی می­‌تواند گریبان گیر دستگاه شما شود، اما آنچه اهمیت ویژه‌­ای دارد تعمیر صحیح و اصولی ویدئو پروژکتور است. یک سرویس و تعمیر غلط و غیر اصولی به راحتی آسیبی جدی به ویدئو پروژکتور شما خواهد زد. خصوصا این روزها که هزینه خرید لوازم صوتی و تصویری و الکتریکی به شدت افزایش داشته است، توجه به تعمیر پروژکتور به صورت اصولی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به تفصیل انواع ایرادات و مشکلاتی که نیاز به تعمیر دارد را بررسی خواهیم پرداخت.

چه موقعی نیاز به تعمیر ویدئو پروژکتور داریم؟

ایرادات و مشکلات متعددی می‌تواند باعث خرابی ویدئو پروژکتور شما شود. از خرابی لامپ دستگاه گرفته تا گرفتگی کانال خنک‌­کننده، مشکل در فن، گرم شدن بیش از اندازه و سوختن صفحات پلارایزینگ و بسیاری موارد دیگر. همه ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار از قبیل ویدئو پروژکتور Optoma، NEC، Panasonic، Epson viewsonic همه با مشکلاتی روبرو می­‌شوند. اکنون می‌­خواهیم برخی از مهم­ترین مشکلات و ایراداتی که نیاز به سرویس و تعمیر پروژکتور در آن ضروری است را بررسی کنیم.

اجزای ویدئو پروژکتور 

پیش از آن بهتر است با برخی از اجزای اصلی داخلی و تشکیل دهنده دستگاه آشنا شوید. این امر باعث می­شود شناخت بهتری نسبت به تعمیر ویدئو پروژکتور خود داشته باشید. این قطعات عبارت اند از:

  1. منبع تغذیه یا پاور که وظیفه توزیع و کنترل ولتاژ را بر عهده دارد.
  2. برد ویدئو پروژکتور که وظیفه هماهنگی تمام اجزا و نیز تصاویر را جهت پخش و نمایش آماده و مهیا می­‌کند.
  3. لامپ ویدئو پروژکتور که وظیفه ایجاد نور برای قسمت های اپتیک را بر عهده دارد.
  4. پاور دستگاه که کار آن تامین برق لازم برای لامپ دستگاه می‌­باشد.
  5. عدسی یا لنز
  6. چرخ رنگی یا کالرویل که به صورت یک فیلتر رنگی، جهت ایجاد رنگ تصاویر در دستگاه قرار دارد. (البته در ویدئو پروژکتورهای ۳LCD تونل نوری نقش فیلتر را بازی می­‌کند. به عبارت ساده وظیفه این قسمت تفکیک و تمایز سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز می­باشد.)
  7. تراشه DMD قطعه‌ه­ای کوچک است که درون آن آینه­‌های ظریف و ریزی به همراه یک موتور بسیار کوچک جهت ساخت تصاویر با بازتاب و کنترل نور، وجود دارد.
نحوه تعمیر ویدئو پروژکتور

اکنون زمان آن رسیده است تا برخی از ایرادات و مشکلات و چگونگی سرویس و تعمیر ویدئو پروژکتور را بررسی کنیم. هرچند باید به این نکته بسیار توجه کرد که اکثر این موارد نیاز به دانش فنی و تخصصی بالایی دارد. حتی می­‌توان گفت برای برخی موارد مانند برد اصلی نه تنها دانش فنی بلکه مهارت تکنسین و متخصص مربوطه نقش بسیار مهمی در تعمیر ویدئو پروژکتور خواهد داشت.

  • تغییر در رنگ تصاویر و چگونگی تعمیر ویدئو پروژکتور 

گاهی در اطراف تصاویر نمایش داده شده در ویدئو پروژکتور هاله و سایه‌­ای از سه رنگ اصلی مشاهده می­‌شود. گاهی ممکن است در تصاویر پرش رنگ داشته باشیم. پرش رنگ در دستگاه های DLP ممکن است مربوط به قسمت چرخ رنگ و اختلال در سرعت چرخش آن باشد. تغییر رنگ نیز در تصاویر نشان دهنده یک مشکل در چرخ رنگی و پلارایزینگ و قسمت های اپتیک  می باشد. تعمیر ویدئو پروژکتور در این قسمت شامل تمیزکردن و کالیبره کردن صفحات چرخ رنگ می­‌باشد. علاوه بر تغییر رنگ ممکن است مشکل در چرخ رنگی باعث بی­رنگ شدن تصویر نیز بشود. بهتر است در نخستین گام اقدام به تمیز کردن و کالیبره کردن قطعه مربوطه بپردازیم. اما گاهی ممکن است برای حل این مشکل نیاز به تعویض و جایگزین کردن چرخ رنگی داشته باشیم.

  • ایجاد نقاط تیره بر روی تصویر

هنگامی که نقاط تاریک کوچکی بر روی تصویر مشاهده می کنید، معمولا نشان دهنده وجود گرد و غبار در قسمت­‌های مختلف دستگاه است. معمولا هرچند وقت یک بار نیاز به تمیزکار، سرویس و تعمیر ویدیو پروژکتور در این مورد وجود دارد.

  • نمایش برفکی و مخدوش 

اگر تراشه DMD دستگاه که وظیفه بازتاب تصاویر را دارد دچار مشکل شود، تصویر تولید شده مخدوش و برفکی خواهد شد. برای تعمیر ویدئو پروژکتور باید سراغ تعمیر و یا تعویض تراشه DMD برویم.

  • تعمیر ویدئو پروژکتور در صورت لرزش تصویر 

ممکن است ویدئو پروژکتور شما ایرادی مانند لرزش تصاویر یا چیزی شبیه به آن را داشته باشد. این مشکل معمولا به علت نوسانات مربوط به ولتاژ ورودی دستگاه است. اما گاهی بروز مشکل در برد تغذیه لامپ (بالاست) و یا قطعات دیگر می تواند دلیل لرزش تصویر باشند. البته این امر باید حتما توسط یک متخصص فنی بررسی و رفع ایراد شود.

  • روشن نشدن دستگاه 

روشن نشدن دستگاه در نگاه اول می‌­تواند ناشی از ایرادی در منبع تغذیه یا پاور آن باشد. برای تعمیر ویدئو پروژکتور به سراغ بررسی منبع تغذیه آن می­‌رویم. اما بعضی اوقات خاموش شدن ناگهانی و یا روشن نشدن دستگاه نشان دهنده ایرادی در منبع تغذیه نیست. بررسی فن و سیستم خنک کننده، برد بالاست و یا حتی مشکلات نرم افزاری نیز می‌­تواند به تعمیر پروژکتور کمک کند. در هنگام بروز چنین مشکلاتی خصوصا اگر ایراد مرتبط با برد بالاست باشد، بهتر است برای تعمیر ویدئو پروژکتور خود به نمایندگی­‌ها و تعمیرکاران حرفه­‌ای مراجعه کنید. چراکه هرگونه تعمیر ویدئو پروژکتور به صورت غیر اصولی باعث وارد شدن آسیبی شدید به دستگاه می­‌شود.

  • نور های چشمک زن

معمولا در ویدئو پروژکتورها چراغ نشانگر چشمک زنی به صورت سبز و قرمز بر روی پنل دستگاه قرار دارد که نشان دهنده هشداری برای مشکلات مختلف به وجود آمده در دستگاه است. این چراغ چشمک زن گاهی هشداری برای ایرادات به وجود آمده در برد بالاست، تعویض لامپ دستگاه می‌­باشد و یا وجود ایراد و مشکلی در آن است. چراغ چشمک زن گاهی نشان دهنده هشداری برای گرم شدن بیش از حد ویدئو پروژکتور می­‌باشد. شاید برخی از مشکلات را بتوان به صورت فوری و یا یک سرویس فوری و ساده برطرف کرد. اما گاهی برای تعمیر ویدئو پروژکتور باید به متخصص مربوطه مراجعه کنیم.

  • داغ شدن و نیاز به تعمیر ویدئو پروژکتور

داغ شدن بیش اندازه ویدئو پروژکتور همیشه یکی از مشکلاتی است که دستگاه گریبان گیر آن می‌­شود. مشکلات مختلفی مانند کار نکردن صحیح فن و خنک کننده دستگاه، می­تواند اصلی‌­ترین دلیل آن باشد. در کنار ایراد در کارکرد فن، ممکن است حرارت سنج دستگاه نیز که وظیفه چک کردن حرارت را دارد به مشکل برخورده باشد. حتی می‌توان ریشه این مشکل را در آی­سی درایوری که روی برد اصلی که فرمان چرخیدن فن را صادر می‌­کند، یافت. به هر حال اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، حتما در اولین فرصت نسبت به تعمیر ویدئو پروژکتور خود، اقدام نمایید.

  • کمرنگی تصویر 

لامپ ویدئو پروژکتور یکی از اصلی ترین و در عین حال پر مصرف‌­ترین بخش از اجزای تشکیل دهنده دستگاه است. کم نور شدن تصویر، عدم وضوح تصویر و یا کمرنگ شدن آن عواملی است که در تعمیر ویدئو پروژکتور مطرح می­‌شود. همه این عوامل ناشی از ایراد در لامپ ویدئو پروژکتور است. به طور کلی لامپ دستگاه بعد از ۳۰۰۰ ساعت کارکرد نیاز به تعویض دارد. این عدد در ویدئو پروژکتورهای مختلف متفاوت است. بنابراین آسیب­‌های مختلفی که به لامپ می­رسد باعث می‌­شود که ما نیاز به تعویض آن داشته باشیم. این که خودتان اقدام به تعویض لامپ ویدئو پروژکتور کنید، ممکن است شما را با مشکلات دیگری مواجه کند. زیرا در تعمیر ویدئو پروژکتور بعد از تعویض لامپ، لامپ جدید نیاز به تنظیم مجدد و تمیز کردن دارد.

  • صدای بلند

سر و صدا ویدئو پروژکتور معمولا ناشی از حرکت قطعات مکانیکی صدمه دیده نظیر فن ها یا قطعات شل شده دستگاه می­‌باشد. با بررسی قطعات مختلف که در تعمیر ویدئو پروژکتور و سرویس کردن آن می­‌توان این صداهای ناهنجار را قطع کرد.

  • مشکلات نرم‌­افزاری و سخت افزاری در تعمیر ویدئو پروژکتور 

یکی دیگر از مواردی که ممکن است در استفاده از ویدئو پروژکتور با آن روبرو شویم نشاختن ورودی­‌های دستگاه است. در این مواقع ویدئو پروژکتور قادر به شناختن هیچ کدام از ورودی­‌ها مثل پورت HDMI و VGA نیست. برای تعمیر ویدئو پروژکتور در این موارد باید مشکلات سخت­‌افزاری و نرم افزاری می­‌توان عاملی برای این اتفاق در نظر گرفت.

مواردی که تا کنون گفته شد تنها بخشی از رایج ترین ایرادات و مشکلاتی بود که ممکن است برای یک ویدئو پروژکتور ایجاد شود. گاهی برخی از خرابی‌­های به وجود آماده چنان پیچیدگی فنی دارند که تنها یک متخصص حرفه­‌ای و کارکشته توان شناسایی و برطرف کردن ان را دارد. بنابراین بهتر است در صورتی که نیاز به تعمیر ویدئو پروژکتور خود دارید در همان ابتدای امر با یک کارشنان و تعمیرکار کاربلد مشورت کرده تا مانع آسیب‌­های بعدی شوید.

پیشنهاد ما 

اگر به این موضوع فکر می‌کنید که سازمان و یا شرکت شما نیاز به خرید یک ویدئو پروژکتور و یا ارائه خدمات پس از فروش و تعمیر انواع ویدئو پروژکتور دارید، یا حتی دستگاه شما دارای کیفیت چندان مناسبی نیست، اگر به این فکر می‌کنید که با تعمیر ویدئو پروژکتور به صورت اصولی و علمی کارایی مجدد آن را باز یابید و  اگر می‌خواهید با فناوری‌های نوین و تعمیر ویدئو پروژکتور خود آن را مانند روز اول نمایید. می توانید به تیم ما مراجعه کنید. تیم فنی و پشتیبانی ما در تمامی این مراحل توانایی همکاری پیوسته با شما را دارد تا با تعمیر ویدئو پروژکتور شما مطابق با بهترین و به روزترین خدمات فنی و پشتیبانی، شایستگی را برای شما به ارمغان بیاورد. ما تمام توان خود را در جهت رفاه شما مطابق با علم روز انجام خواهیم تا فضای کاری بهتری برای شما و همکارانتان ایجاد کنیم.

تیم فنی و پشتیبانی شرکت مهندسی نوآوران تحقیق کدام ویدئو پروژکتور‌ها را تعمیر می‌کنند:

  • تعمیر ویدئو پروژکتور هیتاچی
  • تعمیر ویدئو پروژکتور مکسل
  • تعمیر ویدئو پروژکتور ویوسونیک
  • تعمیر ویدئو پروژکتور اپتما
  • تعمیر ویدئو پروژکتور Epson
  • تعمیر ویدئو پروژکتور Panasonic
  • تعمیر ویدئو پروژکتور NEC

شماره تماس: ۰۲۱۴۲۹۸۱

شماره واتس اپ: ۰۹۱۰۳۳۳۴۸۰۰

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق