دیتا پروژکتور های LCD چگونه کار می کنند؟

دیتا پروژکتور


تفاوت تکنولوژی LCD و DLP در دیتا پروژکتور ها

ارائه پرزنتیشن یا لذت بردن از یک نمایش خانگی، برای یک دیتا پروژکتور LCD (نمایشگر کریستال مایع) است که نقش تشعشع نور را داشته باشد، موفقیت خوبی است.
تکنولوژی که پشت ویدئو پروژکتور های LCD است تا سال ۲۰۱۲ نزدیک به سه دهه است که به کار می رود اما همچنان به عنوان یکی از تکنولوژی های برتر پروژکشن دیجیتالی همراه با پروژکتور های پردازش نور دیجیتالی (DLP) مورد استفاده قرار می گیرد. جان دولگوف، اولین پروژکتور LCD را در سال ۱۳۸۴ ابداع کرد.
روش قدیمی پروژکشن فیلم ساده بود: هر فریم فیلم یک عکس نیمه شفاف نازک بود. انداختن نور روی فیلم و سپس عبور نور از میان لنز تصویر موجب می شد که یک تصویر بزرگتر از آن عکس کوچک روی صفحه نمایش یا دیوار داشته باشید.
اما کار دیتا پروژکتور های LCD کمی متفاوت است و یک شعاع نور با تراکم بالا به جای اینکه از میان یک فریم از فیلم نیمه شفاف عبور کنند، از میان هزاران پیکسل متحرک در یک نمایشگر LCD عبور می کنند و این ویدیو پروژکتور ها فقط از یک نمایشگر LCD تشکیل نشده اند بلکه از سه نمایشگر LCD استفاده می کنند و به همین علت گاهی اوقات دیتا پروژکتور های   3LCD نامیده می شوند. نور پیش از اینکه در یک منشور مجددا با هم ترکیب شوند، با گذر از میان سه LCD به سه شعاع تقسیم می شود و در نهایت تصویر رنگی و متحرکی روی نمایشگر نمایش داده می شود.

آیا به نظر جادویی نمی رسد؟ خوب اجازه بدهید تا این فرایند را که با لامپ آغاز شده و به نمایشگر بزرگ ختم می شود با روندی جزئی تر بررسی کنیم.
پس پاپ کورنتان را بگیرید دستتان و به صندلی تکیه بزنید تلفن همراهتان را خاموش کنید و آماده مشاهده شکست نورها شوید.

دیتا پروژکتور


۳LCD: شکست فوق العاده نور

برای اینکه بفهمیم یک دیتا پروژکتور LCD چطور کار می کند، بهتر است ابتدا با یک شعاع نور شروع کنیم و در انتها به خود صفحه نمایش فیلم برسیم.

مرحله اول: یک منبع نور قدرتمند، ابتدا یک طیف نوری سفید و شدید از خود ساتع می کند.

مرحله دوم: این طیف نور سفید به یک سری آینه که شامل دو آینه دو وجهی است که با یک فیلم خاص پوشیده شده و موجب انعکاس تنها طول موج های خاصی از نور می شود، تابیده می شود. شما می دانید که یک منشور (قطره آب) چطور طیف نور را به طول موج های متمایز (یا یک رنگین کمان از رنگ ها) می شکند؟ همین اصل در اینجا نیز به کار می رود با این تفاوت که هر آینه دو وجهی یک طول موج خاص را ایجاد می کند. بنابراین نور سفیدی که به آینه ها برخورد کرده، یک طیف از نور رنگی را پس از عبور از پروژکتور انعکاس می دهد: یک قرمز، یک سبز و یک آبی.

مرحله سوم: هرکدام از طیف های نور قرمز، سبز و آبی از میان یک نمایشگر کریستال مایع که متشکل از هزاران پیکسل ریز است عبور می کنند. توضیحات بیشتری در مورد تکنولوژی LCD را می توانید با جستجوی عبارت “نمایشگر های کریستال مایع چگونه کار می کنند؟” مطالعه کنید. اما در نهایت می توان گفت پیکسل های ریز و رنگی زمانیکه در معرض جریان برق قرار می گیرند طوری کار می کنند که مقداری از نور را مسدود کرده و مقداری را از خود عبور می دهند. هر سه اسکرین LCD در دیتا پروژکتور ، تصویر یا تصاویر متحرک مشابهی را فقط در مقیاس خاکستری نشان می دهند و زمانیکه نور رنگی از میان این سه اسکرین عبور کنند سه ورژن متفاوت از یک تصویر مشابه را منعکس می کنند: یکی در طیف قرمز، یکی در طبف سبز و یکی در طیف آبی.

مرجله چهارم: اما مشخص است که تصویر نهایی که ما مشاهده می کنیم قرمز و سبز و آبی نیست بلکه کاملاً رنگی است. بنابراین درون پروژکتور LCD، سه ورژن با طیف های رنگی مختلف با هم در یک منشور دو وجهی ترکیب می شوند.(ترکیب هایی با منشورهای چهار وجهی مثلثی) تا یک تصویر منفرد متشکل از نه تنها آن سه رنگ بلکه مییلیون ها رنگ را خلق کنند.

مرحله پنجم: نور این ورژن رنگی و لرزان از تصویر از میان لنزهای پروژکتور عبور کرده و روی صفحه نمایش بزرگ می افتد.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق