خرید ویدئو پروژکتور چه الزاماتی دارد؟

ویدئو پروژکتور

تکنولوژی ویدئو پروژکتور هر روز در حال پیشرفت است به طوریکه امروزه استفاده از آن برای ارائه پرزنتیشن در سازمانها و ادارات، پخش ویدئوهای آموزشی در مؤسسات و نمایش ویدئویی تبلیغاتی روی دیوارها و حتی پخش فیلم و ویدئوهای سرگرم کننده در خانه بسیار معمول شده است. چنین طیف گسترده ای از کاربردها برای ویدئو پروژکتور ها، موجب می شود که سازندگان نیز انواع مختلفی از این دستگاه ها را روانه بازار کنند. به همین علت معمولا خریداران هنگام انتخاب دیتا پروژکتوری  که هم نیاز آنها را رفع کند و هم مقرون به صرفه باشد؛ دچار مشکل می شوند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، نگران نباشید. در ادامه مقاله، اصلی ترین نکاتی را که پیش از خرید هر نوع  دیتا ویدئو پروژکتور باید در نظر بگیرید مطرح کردیم تا با کمک آن بتوانید بهترین انتخاب را نسبت به کاربرد مورد نظر خود داشته باشید.

نکات فنی
۱- شفافیت تصویر

محدوده شفافیت تصویر پروژکتورها بسیار گسترده است که بر حسب لومن اندازه گیری می شود. هرچه مقدار لومن بیشتر باشد؛ شفافیت تصویر نیز بالاتر است و قیمت ویدئو پروژکتور نیز بالاتر می رود. دو نوع لومن در مشخصات ویدئو پروژکتور ذکر می شود: لومن مربوط به شفافیت رنگ و لومن مربوط به شفافیت سفیدی.
مقدار لومن مورد نیاز شما نسبت به اتاقی که می خواهید ویدئو پروژکتور را در آن نصب کنید؛ تعیین می شود. به عنوان مثال در پروژکتورهای نمایشی که نورطبیعی داخل اتاق نمایش وجود ندارد و تاریک است؛ حداقل لومن ۱۵۰۰ کفایت می کند اما برای اتاقهای کنفرانس و کلاسهای درس که در آن پنجره و در نتیجه نور طبیعی وجود دارد؛ حداقل لومن باید ۲۵۰۰ باشد. هرچه اتاقی که دیتا پروژکتور در آن مورد استفاده قرار می گیرد بزرگتر باشد؛ میزان لومن نیز باید بیشتر در نظر گرفته شود.

۲- کنتراست

نسبت کنتراست اختلاف بین روشن ترین نقطه و تاریکترین نقطه روی پرده نمایش است که با یک عدد نسبی مشخص می شود. مثلا کنتراست ۱۰۰۰:۱ به این معنی است که روشن ترین نقطه ۱۰۰ برابر روشن تر از تاریکترین نقطه روی پرده نمایش است.
بنابراین هرچه کنتراست بالاتر باشد، تصویر زنده تر است. این پارامتر در ویدئو پروژکتور های نمایشی که مثلا در خانه برای دیدن فیلم مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مهم است.

ویدئو پروژکتور

۳- رزولوشن

رزولوشن تعداد نقاط یا پیکسل های استفاده شده برای نمایش تصویر است. هرچه میزان رزولوشن بالاتر باشد؛ تعداد پیکسل های نمایش دهنده تصویر بیشتر است. رزولوشن بالا برای ویدئوپروژکتورهای آموزشی که در آن نمودارها و گرافها نمایش داده می شوند؛ از اهمیت بسیاری برخوردار است. در حال حاضر، بالاترین رزولوشن ارائه شده در ویدئوپروژکتورها برای کاربردهای تجاری ۱۲۰۰X1920 پیکسل و در کاربردهای نمایشی  p 1080 است که با فرمت بلوری سازگار است.
علاوه بر نکات فنی مطرح شده، موارد دیگری نیز هنگام انتخاب ویدئو پروژکتور باید درنظر گرفته شوند که بیشتر به نوع کاربرد و هزینه ای که می خواهید برای آن بپردازید؛ بستگی دارد. این موارد عبارتند از:

– تکنولوژی پروژکشن
– با سیم یا بی سیم بودن
– نحوه برقراری ارتباط به صورت USB یا VGA یا HDMI و پورت نمایش
– نحوه نصب
– مشخصات ظاهری مثل اندازه، مانیتور و کنترل ها
– حداکثر فاصله مجاز از صفحه نمایش و اندازه تصویر
– انعطاف پذیری تنظیم تصویر
– شبکه ارتباطی

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق