خرید ویدئو پروژکتور و نکاتی که باید بدانید

خرید ویدئو پروژکتور

در این مقاله قصد داریم به چند نکته در مورد ویدئو پروژکتور ها بپردازیم که ممکن است در هنگام خرید ویدئو پروژکتور و بررسی مشخصات آن ها به انتخاب بهتر شما کمک کند پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب فاصله ویدئو پروژکتور تا پرده نمایش با توجه به ابعاد اتاق

نسبت پرتاب (برد) دیتا پروژکتور نسبتی از اندازه تصویری  است که پروژکتور می تواند در یک فاصله مشخص ایجاد کند.  این نسبت در یک محدوده تعریف می شود که به زوم اپتیکال مرتبط است. این محدوده را می توانید در کتابچه راهنما یا مشخصات موجود در وب سایت شرکتی که قصد خرید ویدئو پروژکتور از آن را دارید؛ بیابید. همچنین می توانید اندازه تصویر نمایش داده شده را با تقسیم کردن فاصله بین دیوار و پروژکتور به نسبت پرتاب (برد) پروژکتور به دست بیاورید. بنابراین اگر ویدیو پروژکتور شما از صفحه نمایش ۱۰ فوت فاصله دارد و نسبت پرتاب (برد) پروژکتور نیز برابر ۱.۸ تا ۲.۲۲ می باشد؛ پس اندازه تصویر در محدوده بین ۵۴ تا ۶۶ اینچ قرار دارد. به طور ایده آل شما باید حدود دو برابر اندازه تصویر با پرده نمایش فاصله داشته باشید. برای ساده تر کردن این مسئله، برخی از سازندگان این محاسبات را برای مدلهای مختلف پروژکتور انجام داده و در وبسایت خود قرار داده اند. همچنین در صورت تمایل می توانید با همکاران ما در واحد پروژکتور تماس و مشاوره تلفنی بگیرید.
برخی از عدم انطباق ها مانند اثر کیستون (keystone) را می توان در تنظیمات پروژکتور اصلاح کرد. در هر صورت قرار دادن پروژکتور در فاصله ایده ال ذکر شده همواره ارجحیت دارد. البته در صورتی که به علت محدودیت فضای اتاق  رعایت فاصله امکان‌پذیر نباشد می توانید آن را به صورت دیجیتالی اصلاح کنید.

نمایش دادن تصاویر پروژکتور روی دیوار به جای پرده نمایش

پرده های نمایش بهترین شیوه برای نشان دادن  عملکرد ویدئو پروژکتور هستند. پرده نمایش بسیار صاف تر است و بازتاب بسیار بهتری از نور را انعکاس خواهد داد. برخی از پرده ها با دارا بودن ذرات درخشان وضوح تصاویر را بخصوص در اتاق های روشن و یا برای پروژکتور های قدیمی که شفافیت کمی دارند؛ افزایش می‌دهد. برخی از پرده های نمایش نیز دارای یک قاب سیاه رنگ است که موجب افزایش کنتراست و دیده شدن بهتر تصویر می شود. نکته آخر اینکه پرده های نمایش سایه اصطلاح شده ای از رنگ سفید و خاکستری می باشند که مشکل ریزش رنگ (colour cast) که روی برخی دیوار ها ممکن است ایجاد شود را حل می کنند. با توجه به تمام این مزایا نمی توان انکار کرد که استفاده از دیوار یک روش کاملاً مقاوم به صرفه است بنابراین در صورتی که می خواهید پس از خرید ویدئو پروژکتور از دیوار استفاده کنید؛ سعی کنید صاف ترین دیوار ممکن را انتخاب کنید به عنوان مثال دیواری که آستری پوششی و به رنگ سفید فلت باشد؛ مناسب تر است.

کیستون (Keystone)

در صورتی که پروژکتور عمود بر صفحه نمایش قرار نگرفته باشد تصویر به صورت مستطیلی پخش نخواهد شد که به آن خطای کیستون می گویند. اکثر پروژکتور ها دارای تنظیمات اصلاح کیستون دیجیتالی هستند که در صفحات عمودی و افقی می توان از آن استفاده کرد.

لترباکسینگ (Letterboxing)

برخی از فیلم ها عریض ساخته می شوند؛ یعنی با نسبت ۱۶:۹ یا پهن تر پخش می شوند بنابراین هنگام نمایش آن ها در فرمت های ویدئویی با پهنای استاندارد ۴:۳ یا مربعی، دو مستطیل سیاه رنگ در بالا و پایین تصویر نمایش مشاهده می شود که به آن لترباکسینگ می‌گویند.

ضریب دید (Aspect Ratio)

این نسبت بیانگر پهنا و ارتفاع تصویر یا پرده نمایش است که با دو عدد جدا شده توسط علامت دو نقطه مشخص می‌شود. به عنوان مثال تصویر ۱۶:۹ نشان می دهد که طول تصویر از چپ به راست ۱۶ اینچ و ارتفاع آن نیز ۹ اینچ است.

اثر اسکرین دور (Screendoor)

این اصل زمانی که خیلی نزدیک به پروژکتور نشسته باشید قابل رویت است به طوری که خطوط نازکی بین پیکسل‌های مجزا روی پرده نمایش یادیوار دیده می شود. اثر اسکرین دور معمولاً هنگام نمایش تصاویر تکی یا برای پرزنتیشن مشکلی ایجاد نمی کند اما روی تصاویر ویدئویی و فیلم های سینمایی تأثیر بدی می گذارد.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق