خرید ویدئو پروژکتور دارای لامپ بهتر است یا بدون لامپ؟

ویدئو پروژکتور دارای لامپ

اگر قصد خرید ویدئو پروژکتور دارای لامپ را دارید باید سایر مشخصات آن را نیز در نظر بگیرید. مقایسه پروژکتورهای دارای لامپ با پروژکتورهای LED یا پروژکتورهای لیزری نشان می‌دهد که هر کدام از نظر مشخصات خاصی مانند قیمت، کیفیت تصویر و نقاط قوت‌شان با هم تفاوت‌هایی دارند و هر کدام در کاربرد‌های خاصی بهتر عمل خواهند کرد. بنابراین برای تصمیم گیری در خصوص اینکه در نهایت کدام یک مناسب تر است باید نیازهای خود را در نظر بگیرید.

 برای مقایسه انواع پروژکتورها به خواندن ادامه دهید یا برای اطلاعات بیشتر در مورد ویدئو پروژکتورهای Maxell کلیک کنید.انواع مختلفی از پروژکتورها وجود دارد – LED، لیزری و دارای لامپ. آیا کنجکاو هستید که تفاوت بین این سه نوع، فراتر از آن ویدئو پروژکتورهای دارای لامپ و بدون لامپ را بدانید؟ این مقاله به عنوان یک مقایسه کامل بین پروژکتورهای LED، پروژکتورهای لیزری و پروژکتورهای دارای لامپ عمل می‌کند و به شما کمک می کند تا تصمیمی آگاهانه در مورد سرمایه گذاری در یک ویدئو پروژکتور دارای لامپ یا بدون لامپ بگیرید.

تفاوت پروژکتورهای LED، لیزری و دارای لامپ چیست؟

پروژکتورها برای نمایش تصویر به منبع نور نیاز دارند. برخی از آن‌ها از ال ای دی، برخی دیگر از لیزر و برخی دیگر از لامپ استفاده می‌کنند. ویدئو پروژکتور دارای لامپ، قدیمی ترین و در عین حال ارزان ترین نوع هستند که دارای لامپ‌های حاوی جیوه می‌باشند. از سوی دیگر، پروژکتورهای LED و لیزری بسیار مدرن‌تر بوده و علاوه بر این دوست‌دار محیط‌ زیست هستند.

۷ ویژگی که پروژکتورهای دارای لامپ و بدون لامپ را متمایز می کند؟

در این پست قصد داریم مقایسه‌ کوتاه و مختصری بین این دو نوع پروژکتور داشته باشیم. وقتی صحبت از مقایسه این دو مدل به میان می‌آید، ۷ ویژگی اصلی در خصوص سه منبع نوری که در پروژکتورهای بدون لامپ و دارای لامپ مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی LED، لیزر و لامپ‌، تفاوت ایجاد می کند. اگرچه عمر لامپ، هزینه، و روشنایی، ویژگی های واضحی هستند که باید در نظر گرفته شوند، مشتریان واقعا باهوش هنگام جستجوی برای خریدهای آگاهانه، به دنبال جزییات عمیق‌تری خواهند بود. اینجاست که فاکتورهای اضافی مانند کیفیت رنگ، زمان روشن شدن، وجود افکت رنگین کمان و نویز دستگاه وارد عمل می شوند.

۱٫ طول عمر

بسیاری از کاربران ممکن است بخواهند جدیدترین نسخه این نوع محصولات را بخرند، اما کاربرانی هم هستند که دوست دارند محصولات فعلی آن‌ها بدون نیاز به تعویض، به کار خود ادامه دهند. به همین دلیل است که طول عمر منبع نور پروژکتور بسیار مهم است – شما نمی‌خواهید پول خود را روی دستگاهی سرمایه گذاری کنید که در کوتاه مدت خراب می شود. خوشبختانه، در دنیای پروژکتورها، حتی کوتاه ترین طول عمر ذکر شده برای منابع مختلف نور، بیش از یک سال استفاده مداوم را برای شما به همراه خواهد داشت.

با توجه به مشخصات کنونی، پروژکتورهای دارای لامپ، لیزری و LED به ترتیب دارای طول عمر ۱۰K، ۲۰K و ۳۰K ساعت هستند که تقریباً معادل ۱۴، ۲۸ و ۴۲ ماه استفاده مداوم است. البته توجه کنید که این طول عمر نشان دهنده مدت زمان استفاده است نه مدت زمانی که دستگاه خریداری شده. به عنوان مثال، اگر ۴۲ ماه است که یک پروژکتور LED خریداری کردید، دلیلی ندارد که به طور ناگهانی از کار بیفتد. درعوض، اگر از پروژکتور LED خود فقط به مدت ۶ ساعت در روز استفاده کنید، منبع نور آن می‌تواند حدود ۷۰۰۰ روز یا ۱۹٫۲ سال فعال بماند.

۲٫ هزینه

پول دنیا را می‌چرخاند و نباید همه آن را در یک جا خرج کرد. به همین دلیل است که متناسب بودن هزینه خرید هر محصولی از جمله ویدئو پروژکتور، نسبت به درآمد افراد، بسیار مهم است. بدیهی است که هر کسی می‌خواهد بهترین دستگاه را با پرداخت پول نقدی که به سختی به دست آورده‌، خریداری کند، نه اینکه یک‌باره آن را به باد دهد. این روند کاملاً در مورد دستگاه های پروژکتور نیز صدق می کند، تفاوتی ندارد، ویدئو پروژکتور از نوع LED، لیزری یا دارای لامپ باشند، در هر صورت، مصرف کنندگان به دانستن TCO یا کل هزینه مالکیت یک محصول علاقه مند هستند. این مفهوم فراتر از قیمت فروش اولیه است و تعمیرات و تعویض‌های بالقوه ای را که ممکن است در طول عمر محصول مورد نیاز باشد را نیز در بر می‌گیرد.وقتی صحبت از پول نقد یا قیمت فروش می‌شود، ویدئو پروژکتور دارای لامپ بسیار مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که پروژکتورهای LED و لیزری به ترتیب مقرون به صرفه و نسبتاً گران هستند.

 

انتخاب ویدئو پروژکتور

۳٫ افکت رنگین کمان

تقریباً در هر محصولی، اشکالاتی رخ می‌دهد. گاهی اوقات این اشکالات می توانند سرگرم کننده، گاهی اوقات آزاردهنده یا ناتوان کننده باشند. متاسفانه پروژکتورها از این اشکالات مستثنی نیستند و به شکل افکت رنگین کمان در می‌آیند. برای درک این افکت، ابتدا باید بدانید که هر نوع پروژکتوری، چگونه رنگ تولید می‌کند. پروژکتورهای دارای لامپ و پروژکتورهای لیزری از فیلترهای رنگی یا چرخه های رنگی استفاده می‌کنند تا نور تابیده شده را در صورت نیاز تغییر دهند. در این دستگاه‌ها، گاهی اوقات ممکن است لحظاتی وجود داشته باشد که چرخه رنگ خیلی کند شود و در نتیجه تصویر نمایش داده شده با رنگ های ناخواسته آغشته شود. این اثر، همان افکت رنگین کمان است. اگرچه امکان مشاهده افکت رنگین کمان در پروژکتورهای دارای لامپ و لیزری وجود دارد اما پروژکتورهای LED اینطور نیستند که به دلیل وجود دو چرخه رنگ است که در صورت نیاز می‌توان از طریق آن‌ها افکت رنگین کمان را قبل از اینکه روی پرده نمایش دیده شود، فیلتر کرد. از طرف دیگر، از آنجایی که پروژکتورهای LED نیازی به چرخه رنگ ندارند، زیرا رنگ ها را به صورت بومی تولید می کنند، امکان نمایش افکت رنگین کمان در آن‌ها وجود ندارد.

۴٫ روشنایی

اگر نتوانید محتواهای تصویری را روشن و واضح ببینید، داشتن یک دستگاه نمایش چه فایده ای دارد؟ شاید زیاد به روشنایی اهمیت ندهید، اما روشنایی یک صفحه نمایش از اهمیت حیاتی برخوردار است و عامل بزرگی است که ممکن است تصمیمات خرید نهایی به آن بستگی داشته باشد. به این فکر کنید که اگر به مانیتور یا صفحه نمایشی نگاه کنید که به سختی بتوانید تصاویر آن را تشخیص دهید، آیا آن را می‌خرید؟ پاسخ احتمالاً یک “نه” قاطعانه است. وقتی صحبت از پروژکتورها می‌شود، روشنایی از طریق لومن‌های موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) سنجیده می‌شود. در خصوص لومن، هر چه عدد بیشتر باشد، روشنایی نیز بیشتر است. ویدئو پروژکتور دارای لامپ دارای بیش از ۲۰۰۰ لومن ANSI می‌باشد، در حالی که پروژکتورهای لیزری بیش از ۳۵۰۰ لومن را از طریق ماژول‌های قابل اتصال به پرده نمایش های بزرگ که قابلیت تغییر سایز نیز دارند، ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، پروژکتورهای LED چندان از لحاظ روشنایی عملکرد خوبی ندارند و تعداد لومن آن‌ها حداکثر به ۲۰۰۰ می رسد. اما در مورد پروژکتورهای LED، این عدد صرفاً به صورت اسمی در نظر گرفته می‌شود. در واقع یک پروژکتور LED با نمایش تصویری با کیفیت بالاتر این عدد را جبران می‌کند که به لطف اشباع رنگ بهبود یافته و راندمان نوری است که به پروژکتورهای LED اجازه می دهد تا کیفیت تصویر بالاتری نسبت به آنچه که انتطار می‌رود، داشته باشند.

۵٫ عملکرد رنگ

به کار بردن این کلمات کلیدی در صنعت ویدئو پروژکتور توسط مصرف کنندگان کاملا رایج هستند. اما موضوع این است که تکنولوژی ۴K ، سطحی از وضوح است درحالیکه OLED وسیله ای برای انتشار نور – درحالیکه مصرف کننده معمولی ممکن است فکر کند که این‌ها یکسان و هر دو نشان دهنده عملکرد بالای یک دستگاه هستند. این سردرگمی در خصوص کیفیت رنگ نیز وجود دارد که در واقع مفهومی مجزا از وضوح و انتشار نور است که توسط ویژگی های طیف رنگ (کالر گاموت) و اشباع رنگ (سچوریشن) مشخص می شود.طیف رنگ، به طیف رنگی اشاره دارد که با چشم انسان قابل شناسایی است – که طبق استاندارد، توسط تمام محصولات صوتی و تصویری نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، اشباع رنگ در دستگاه‌های صوتی و تصویری، شدت رنگ‌های موجود در آن طیف را نشان می‌دهد. وقتی صحبت از پروژکتورها به میان می‌آید، هر سه نوع – LED، لیزری و دارای لامپ – از استاندارد رنگی مشابهی استفاده می‌کنند، Rec. 709. با این حال، پروژکتورهای LED با توانایی ارائه اشباع رنگ فراتر از ۱۲۵٪ از حد معمول، یک قدم جلوتر از بقیه قرار می‌گیرند.

۶٫ زمان روشن شدن

ما می‌دانیم که شما می‌خواهید دستگاه تان همان لحظه ای که نیاز دارید روشن شود. لذت، انجام گرفتن فوری هر کاری، یک خواسته طبیعی است و دلیل ظهور فلش مموری و دیگر پیشرفت‌های «فوری» است که در سال‌های اخیر رایج شده‌اند. به روزهای مدرسه خود فکر کنید، زمانی که  یک یا دو دقیقه زمان می‌برد تا یک دستگاه پروژکتور به درستی راه‌اندازی شود. این زمان، وقت تلف شده‌ای بود که به لطف پیشرفت‌های کنونی دیگر تکرار نخواهد شد. توانایی انواع مختلف پروژکتورها در زمان و سرعت روشن شدن متفاوت است. از یک طرف، انواع LED و لیزر، یا پروژکتورهای بدون لامپ، قادر به ارائه قابلیت روشن/خاموش فوری هستند. از سوی دیگر، پروژکتورهای دارای لامپ چنین قابلیتی ندارند. در عوض، آن‌ها دقیقاً همان حالتی که از مدرسه به خاطر می‌آورید را ارائه می‌دهند – مدت زمان گرم کردن و سرد کردن، که می‌تواند تا دو دقیقه قبل و بعد از استفاده طول بکشد.

۷٫ اندازه و صدا

محبوب‌ترین کالاهای تکنولوژیکی، در عصر حاضر، آن‌هایی هستند که با شعار «هرچه کوچکتر، بهتر» مطابقت داشته باشند. با این حال، کارایی فوق العاده ای ندارند، زیرا کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت آن‌ها نیز مهم است. به این فکر کنید: شما می‌توانید یک محصول کوچک و با طراحی خوب داشته باشید، اما اگر قطعات داخلی آن باکیفیت نباشد، پول شما هدر می‌رود. مثلا صداهای بلندی که برخی از محصولات هنگام استفاده تولید می‌کنند یکی از ویژگی‌هایی است که قطعا می‌خواهید از آن اجتناب کنید. به همین دلیل است که اندازه و صدای دستگاه هر دو فاکتورهای مهمی هستند که هنگام خرید ویدئو پروژکتور باید در نظر گرفته شوند.

 وقتی نوبت به تصمیم گیری برای خرید یک مدل پروژکتور دارای لامپ یا بدون لامپ می‌رسد، در نهایت، انتخاب نهایی به خودتان بستگی دارد. با این حال، ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا حقایق لازم را در اختیار شما قرار دهیم تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

تماس با ما

اگر قصد خرید ویدئو پروژکتور دارید می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.

شماره تماس: ۰۲۱۴۲۹۸۱

شماره واتس اپ: ۰۹۱۰۳۳۳۴۸۰۰

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق