چرا خرید ویدئو پروژکتور جیبی معمولا توصیه نمی شود؟

ویدئو پروژکتور جیبی

امروزه استفاده از ویدئو پروژکتور‌ برای انتقال داده ها، تبادل اطلاعات، برقراری ارتباطات تصویری، نمایش فیلم و ویدئو‌ها به یک امر ضروری تبدیل شده است. از این رو تولیدکنندگان سیستم‌های تصوریی با توجه به تفاضای بازار خرید و فروش، انواع مختلفی از ویدئو پروژکتور متناسب با کاربری افراد طراحی کرده اند. یکی از این موارد ویدئو پروژکتور جیبی (مینی ویدئو پروژکتور) است که البته در کنار آن ویدئو پروژکتور حرفه ای با قابلیت حمل که در این مقاله با عنوان ویدئو پروژکتور معمولی یا ثابت نام برده ایم نیز در بازار موجود است. مینی ویدئو پروژکتور نمونه‌ی کوچک شده ویدئو پروژکتور است که با توجه به نوع کاربری و نیازمندی ها طراحی شده است. حال با توجه به نیاز روزافزون برای استفاده از این محصول ما به بررسی دقیق ویدئو پروژکتورهای جیبی می پردازیم.

ویدئو پروژکتور جیبی چیست؟

ویدئو پروژکتور جیبی یا مینی، یک ویدئو پروژکتور بسیار کوچک و سبک است. این مدل با اشغال فضایی کوچک مانند تلفن‌های همراه، می تواند در شرایط مختلف و در هرکجا همراه شما باشد. می توان گفت ویدئو پروژکتورهای جیبی تا حدودی دارای ظرفیت ذخیره‌ سازی کافی برای ارائه و نمایش اسناد و مدارک ذخیره شده در خود است. ویدیو پروژکتور جیبی از بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی تشکیل شده است که می‌تواند تصاویر را بر روی یک صفحه، به تصویر بکشد. به صورت کلی ویدیو پروژکتور جیبی شامل پنج قسمت اصلی؛ باتری، قطعات الکترونیکی، منابع نور لیزری یاLED ، اپتیکال ترکیبی و برخی موارد میکروآینه ها می باشد. ویژگی یک پروژکتور جیبی، امکان تولید یک تصویر نسبتا واضح در عین قابل حمل بودن آن است. البته این وضوح تصویر را در ادامه با مدل های حرفه ای تر مقایسه خواهیم کرد. بنابراین اکنون سوالی که در انتخاب و خرید ویدئو پروژکتور پیش می آید این است که تفاوت اصلی ویدئوپروژکتور جیبی با نوع حرفه ای در چیست؟ آیا به سراغ انتخاب ویدئو پروژکتور جیبی برویم؟ سوالاتی از قبیل مزایای و کاربرد هر کدام نیز در انتخاب مطرح می‌شود در ادامه به تفضیل در مورد آن خواهیم پرداخت.

ویدئو پروژکتور جیبی با ویدئو پروژکتور چه تفاوتی دارد؟

تفاوت اصلی بین ویدئو پروژکتور های جیبی و نوع دیگر که به ثابت شناخته می شوند، اندازه‌ی کوچکتر و سهولت حمل و نقل نوع جیبی در مقایسه با انواع ثابت آن است. و به صورت کلی هدفشان ارائه تصویر با بالاترین کیفیت در بزرگترین اندازه ممکن برای کاربران است.
ویدئو پروژکتورجیبی برای تماشای انواع مختلف فیلم و عکس در مهمانی ها و سرگرمی ها، نمایشگر مناسبی بشمار می آید. حتی مینی ویدئو پروژکتورها برای نمایش اسناد و مدارک در مکان‌ها و جلسات خاصی که دسترسی ما به سیستم به سختی امکان‌پذیر است، کاربرد دارد. با اینکه پروژکتور جیبی قادر به نمایش تصاویر است اما به چند دلیل اساسی توان رقابت با نمونه‌های بزرگتر و قدرتمند را ندارد. در ویدئو پروژکتور ثابت به دلیل اندازه بزرگتر، ابزارهای الکترونیکی، مکانیکی و فنی بیشتر، دارای اجزای داخلی بیشتری است که منجر به فناوری دقیق‌تری می شود. همین امر باعث می شود که ویدئو پروژکتور معمولی در مقایسه با نوع جیبی در نمایش تصاویر با کیفیت بهتر و سرعت بالاتری عمل کند.

به عنوان مثال، یک ویدئو پروژکتور معمولی و ثابت دارای لامپ تصویر و اجزای LED است که نتیجه آن درجه کیفیت بسیار بالاتر و مناسب تر نسبت به نوع جیبی است. آن‌ها می‌توانند تصویر را بسیار با کیفیت‌تر و با وضوح بالاتری نمایش دهند. این موارد در ویدئو پروژکتور جیبی با مشکل روبرو است. ممکن است اگر کمی دقیق شویم به این نتیجه برسیم که ویدئو پروژکتورهای جیبی در مقایسه با تعداد زیادی از ویدئو پروژکتورهای در مواردی قیمتی پایین‌تر داشته باشند اما ویدئو پروژکتور معمولی و مدرن نسبت به ویدئو پروژکتور جیبی قطعاً از کیفیتی بالاتر برخوردار است. اما آیا همیشه کوچک بودن پاسخگوی نیازها می باشد؟ قطعاً خیر. پس برای بسیاری از شرایط دیگر که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد ویدئو پروژکتور ثابت و معمولی قطعا انتخاب شایسته و مناسب است.
ما می‌دانیم که پروژکتور جیبی در مقایسه با پروژکتورهای ثابت از قابلیت حمل و نقل مناسبی برخوردارند، اما از جهات دیگر تفاوت‌های قابل توجهی دارند. البته که یکی از مهمترین این تفاوت‌ها در قیمت آن هاست. شاید شما با قیمتی پایین‌تر یک ویدئو پروژکتور جیبی مناسب پیدا کنید. اما بعد از چند بار استفاده از آن، کیفیت نامطلوب نمایش، شما را به فکر تعویض و خرید یک نمونه ثابت می اندازد.
مینی ویدئو پروژکتور معمولاً از یک باتری قابل شارژ داخلی استفاده می‌کند و با فریم کوچکتر و سبک‌تر، حمل و استفاده از آن‌ها در حین حرکت بسیار راحت‌تر است. با این حال، مدت زمان استفاده  پروژکتور جیبی شما را با محدودیت بسیار مهم و چشم گیری روبرو خواهد ساخت. همچنین محدودیت اجزای داخلی ویدئو پروژکتور جیبی منجر به ایجاد یک تصویر کم نور با کنتراست بسیار کمتر می‌شود. به عبارتی به طور خلاصه می¬توان گفت ویدئو پروژکتور جیبی فقط برای یک استفاده کوتاه مدت و یا در شرایط خاص طراحی شده است.

ویژگی های ویدئو پروژکتور جیبی

ویدیو پروژکتور جیبی نیاز به یک مکان اختصاصی برای نصب و شروع به کار ندارند. از مهمترین مزایای ویدئو پروژکتور جیبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی سبک و باریک
  • قابل حمل بودن
  • باتری قابل شارژ

به طور کلی، ویدئو پروژکتورهای جیبی برای افرادی که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند و نیاز به نمایش اسناد و اطلاعات و داده‌ها در هر زمان و مکانی را دارند گزینه‌ی مناسبی است.

 

ویدئو پروژکتور
ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورهای ثابت (معمولی)

ویدئو پروژکتورهای ثابت و معمولی برخلاف ویدئو پروژکتور جیبی معمولا در یک مکان ثابت نصب می شوند اما این نکته را باید یادآور شد که این نوع ویدئو پروژکتور ها نیز قابلیت حمل کردن را دارند. به منظور دریافت یک تصویر با کیفیت و عالی این ویدئو پروژکتور ها را در یک مکان خاص ثابت می کنند. این کار باعث ایجاد یک تصویر با کیفیت می شود که مناسب مکان هایی مانند اتاق‌ جلسات و کنفرانس، کلاس‌ها و سالن‌های نمایش فیلم و… است. پروژکتورهای معمولی و بزرگ دارای لامپ‌هایی هستند که از ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ ساعت دوام دارند، اگرچه با برخی پیشرفت‌ها در پروژکتورها و با استفاده از LED می‌توانند تا ۵۰.۰۰۰ ساعت عمر داشته باشند و دارای روشنایی با ماندگاری بیشتر هستند. این نوع ویدئو پروژکتورها را هنگامی که به دنبال حداکثر اندازه تصویر و وضوح با بهترین کیفیت هستید می توانید با تلویزیون های با کیفیت نیز مقایسه کرد.

از جمله خصوصیات ویدئو پروژکتورهای معمولی و ثابت می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • تصاویر روشی
  • تصاویر بزرگی
  • وضوح تصویر با کیفیت بالا (این کیفیت تصویر در مقایسه با ویدئو پروژکتور جیبی بسیار چشم گیر است)
  • بهترین کنتراست
  • بهترین دید
  • قابلیت حمل
  • ورودی‌های مطلوب
  • پورت های HDMI، DVI، یو اس بی، VGA

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق