چه تفاوتی در حالت نرمال و Eco لامپ ویدئو پروژکتور وجود دارد؟

لامپ ویدئو پروژکتور

این که چه کسی برای اولین بار اصطلاح حالت Eco (اقتصادی) برای لامپ ویدئو پروژکتور مطرح کرد نمی دانیم اما استفاده از آن کاملا رایج شد یا بهتر است بگویم این اصطلاح برای حالتی به کار رفت که سازندگان به تنظیمات توان پایین در ویدئو پروژکتور اشاره داشتند.
اصطلاحات دیگری مانند حد پایین، لامپ کم نور، توان پایین یا حالت اقتصادی همگی به همین حالت اشاره دارند.

اگر از کاربران ویدئو پروژکتور های خانگی هستید، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

به طور معمول تغییر حالت رنگ بین روش های Eco (اقتصادی) و نرمال وجود دارد. تنظیمات کالیبراسیون یکسان، تصاویر یکسانی را به شما نخواهد داد. مثلاً ممکن است در تنظیمات رنگ، قرمزی بیشتری دیده شود. البته تغییرات بسیار شدیدی دیده نمی شود اما اگر نیاز به تشخیص رنگ های بسیار دقیق داشته باشید، تغییرات قابل توجه است. اگر به دنبال رنگ های زنده در نمایش خانگی خود هستید، بهتر است دو سطح روشنایی اقتصادی و نرمال را کالیبره کنید.
اما چه کسی گفته که در لامپ ویدئو پروژکتور فقط دو حالت تنظیم وجود دارد؟  در حال حاضر دیتا پروژکتور هایی وجود دارد که سه یا چهار حالت تنظیم دارند. چه تفاوتی دارد؟
در برخی موارد سه حالت روشنایی متفاوت وجود دارد اما در برخی موارد پروژکتور هایی با سه (یا چهار) حالت وجود دارد که یکی از آنها حداقل حالت هوشمند است. در ادامه توضیح بیشتری می دهیم:

برخی  دیتا پروژکتور ها در حالت Eco با مدیریت هوشمند طول عمر خارق العاده ای خواهند داشت.

با وجود روند ۴۰۰۰/۶۰۰۰ ساعت در حالت Eco ، پروژکتورها یی وجود دارند که حتی بیشتر از این عمر می کنند. پروژکتورها در حال اضافه کردن ساعت های عمر لامپ خود با هوشمند شدنشان هستند. خاموش شدن خودکار پروژکتور در شرایط مختلف پدیده جدیدی نیست اما چیزی که این روزها جدید است این است که برخی پروژکتورها در حالیکه هنوز روشن هستند به یک حالت نیمه خاموش (Standby) وارد می شوند که به لامپ ویدئو پروژکتور آسیبی نرسد. در این حالت عمر لامپ بیشتر از ۶۰۰۰ ساعت می شود و در حال حاضر من پروژکتورهایی دیده ام که بیش از ۱۰۰۰۰ ساعت کار کرده اند.
این ویدیو پروژکتور ها با پایش نوع مصرف و قرار دادن توان در پایین ترین حالت و رفتن به حالت Standby موجب طولانی تر شدن عمر باطری می شوند. این پروژکتورها حتی زمانیکه محتوایی در حال نمایش است اما برای مدت طولانی تغییری در آن ایجاد نمی شود روی حالت Standby قرار می گیرند.
مسئله این است که رسیدن به بیشترین طول عمر فقط زمانی که به طور کامل از ویدئوپروژکتور استفاده می کنید محاسبه نمی شود بلکه زمانی که ممکن است برای چندین ساعت فراموش کنید که ویدئو پروژکتور را خاموش کنید نیز محسوب می شود. بیشتر پروژکتورها دارای نوعی تایمر یا ابزار کاهش توان هستند که اگر هیچ منبع فعالیتی وجود نداشته باشد از آن استفاده می کنند. اما خاموش کردن، طول عمر بیشتری برای شما نمی خرد چون از لحاظ فنی پروژکتور خاموش است. اما نمایش تصویر برای حدود ۶ ساعت حتی با کمترین نور ممکن هم از ساعتی که برای مصرف ویدئو پروژکتور تان در نظر گرفته شده ، کم می کند.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق