تعمیر ویدئو پروژکتور – تعویض یا تعمیر لامپ

تعمیر ویدئو پروژکتور

آیا باید لامپ ویدئو پروژکتور را تعویض کرد یا تعمیر؟

اغلب افرادی که در پی مشاوره در خصوص تعمیر ویدئو پروژکتور شان هستند این سوال ذهنشان را مشغول می کند. حتی افرادی هستند که لامپ ویدئو پروژکتور خود را به تازگی تعویض کرده اند اما همچنان مشکل روشن نشدن ویدئو پروژکتور را دارند.

اغلب مشتریانی که ویدئو پروژکتور دارند بر این موضوع واقف هستند که لامپ ویدئو پروژکتور یک قطعه مصرفی است و به صورت دوره ای نیاز به تعویض دارند. مواردی که به ندرت به اطلاع مشتریان رسیده می شود این است که مواردی مثل مسدود شدن کانال های خنک کننده این دستگاه ها، سوختن صفحات پلاریزه شده، اختلال در عملکرد فن ویدئو پروژکتور و در نتیجه گرم شدن بیش از حد این دستگاه ها هم می توانند یکی از اصلی ترین موارد در خرابی ویدئو پروژکتور ها به شمار آیند.

پروژکتور های مدرن و در عین حال مقرون به صرفه

اغلب مشتریان زمانی که می خواهند پروژکتور هایی برای مصارف خانگی و یا حتی برای دفاتر کاری کوچکتر  خریداری نمایند، به مراکز فروش در حومه محل کار و یا زندگی خودشان مراجعه می کنند و اغلب برند ها را در درجه دوم نسبت به قیمت محصول مورد ارزیابی قرار می دهند. با وجود اینکه اغلب برند ها چندان هم برند های بدی نیستند، اما توجه به این موضوع که این ویدئو پروژکتور ها برای مصارف بلند مدت ساخته نشده اند هم حائز اهمیت است. موارد بسیاری به منظور تعمیر و سرویس ویدئو پروژکتور ها مشاهده شده اند که ذوب شدن قطعات و اتصالات باعث به وجود آمدن این مشکلات شده است و این موضوع حاکی از استفاده از قطعات با کیفیت پایین در ساخت آنها می باشد. این گونه موارد نه تنها باعث خارج شدن دستگاه مورد نظر از شرایط گارانتی می شود، بلکه در اغلب موارد هزینه تعمیر ویدئو پروژکتور به گونه ای است که تعمیر ویدئو پروژکتور از خرید یک ویدئو پروژکتور جدید پر هزینه تر می باشد. از طرفی یکی از دلایل زمان بر و هزینه بر بودن تعمیرات ویدئو پروژکتور ها به در دسترس بودن قطعات مورد نیاز هر دستگاه بستگی دارد.

 

تعمیر ویدئو پروژکتور - تعویض یا تعمیر لامپ

 

چه موقع نیاز به تعویض لامپ ویدئو پروژکتور وجود دارد؟

اغلب مشتریانی که ویدئو پروژکتور های برند های معروف مثل هیتاچی را خریداری می کنند از یک میزان ساعات کارکرد لامپ به طور میانگین باخبر می شوند، مثلا دستگاه های هیتاچی حدود ۵ تا ۱۰ هزار ساعت کارکرد در حالت اکو مد را دارا می باشند.

این به معنای استفاده معمول از ویدئو پروژکتور در مراکز آموزشی و دانشگاه ها و در حدود دو الی سه ساعت به صورت روزانه می باشد. بنابراین واضح است در صورتی که شما تنها یک بار در هفته و آن هم در مدت زمان کوتاه از ویدئو پروژکتور استفاده می کنید، مسلماّ نیاز به تعویض یا تعمیر لامپ دیتا پروژکتور را در متد زمان طولانی تری نیاز خواهید داشت.

راه های افزایش طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور

مواردی که رعایت آنها می تواند موجب افزایش بازدهی و طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور شود عبارت اند از :

  • میزان روشنایی پروژکتور خود را به اندازه مناسب نسبت به نور محیط تنظیم کنید.
  • در صورتی که لامپ دچار ترکیدگی شد، اولین و تنها راه چاره تعویض لامپ خواهد بود.
  • سرویس های دوره ای منظم می توانند مانع از گرم شدن بیش از حد دستگاه و در نتیجه تضعیف لامپ شوند.
  • تمیز کردن و سرویس فیلتر دیتا پروژکتور پروژکتور از دیگر عوامل مهم در سلامت دستگاه و در نتیجه لامپ آن می باشد.

 

دلایا اختلال در عملکرد ویدئو پروژکتور کدام است؟

اختلالات و مشکلات متعددی می توانند باعث عملکرد نامناسب و در نتیجه خرابی دیتا پروژکتور شوند که هر کدام از این مشکلات علائم مخصوص به خود را دارند.

مشکل لامپ می تواند یکی از معدود موارد خرابی ویدئو پروژکتور باشد.

اگر رنگ تصویر  شما دچار مشکل شده است، احتمالا قطعات مربوط به پردازش تصویر تحت تاثیر گرد و غبار محیط قرار گرفته و آلوده شده اند. در مرحله بعدی می بایست کابل و اتصالات پورت های پردازش تصویر مورد بررسی قرار گیرد.

آیا ویدئو پروژکتور شما به طور ناگهانی بعد از روشن شدن خاموش می شود؟

این مورد ممکن است ناشی از عملکرد ناصحیح فن به دلیل بروز مشکلاتی از قبیل وجود گرد و غبار زیاد در این قسمت، شکستگی پره های فن و موارد مشابه باشد.

آیا برق به طور کل به دستگاه نمی رسد؟

در این شرایط ممکن است مشکل از کابل برق، پاور ویدئو پروژکتور و یا برد دستگاه باشد.

 

آیا تعمیر ویدئو پروژکتور شما منطقی است؟

همانطور که قبلا هم در این خصوص صحبت کردیم، ویدئو پروژکتور های ارزان قیمتی وجود دارند که می توانند جایگزین برند های معتبر در این حوزه باشند. اما مشکل اصلی این است که در صورت بروز هر گونه خرابی، قطعات آن به زحمت و با قیمت های بسیار بالا جایگزین می شوند. بنابراین مسلما استفاده از برند های معتبر علاوه بر کاهش احتمال خرابی ها، در تهیه قطعات و ملزومات جهت انجام تعمیرات و سرویس ویدئو پروژکتور هم بسیار منطقی تر از تهیه کالا های بی نام و نشان می باشد.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق